nandoonline

Een portret bewerken

Een mooie egale huid. Dat heeft niet iedereen, en dat is maar goed ook. Vlekjes, putjes, littekens en alle andere imperfecties geeft karakter. Maar soms wil je de huid in een foto iets egaler hebben. Met een goede visagie en belichting kan een fotograaf veel maskeren, maar niet alles. Wil je dan toch een huid zonder vlekjes, puistjes of andere oneffenheden, dan kan er uitgeweken worden naar Photoshop. De methoden om de huid te bewerken kan op veel verschillende manieren. Er zijn eenvoudige manieren zoals “surface blur“of de door mij vaak gebruikte “gausian blur“.

Het effect van surface blur en gausian blur naast een onbewerkt beeld. Het lijkt een goed effect te geven, maar als je goed kijkt is het geen mooi resultaat (surface blur) of een te soft effect (gausian blur)

Het effect van surface blur en gausian blur naast een onbewerkt beeld. Het lijkt een goed effect te geven, maar als je goed kijkt is het geen mooi resultaat (surface blur) of een te soft effect (gausian blur)

Toch is een volledig strakke huid alles behalve echt. Het doet kunstmatig aan en in sommige gevallen is het ronduit lelijk, zeker als het te extreem wordt toegepast. Er moeten details te zien zijn zoals poriën in de huid. Aan de hand van een groot aantal screenshots wil ik deze foto van Wendy gaan bewerken op de manier zoals ik dat onlangs heb geleerd. Dit gaat in drie stappen en eventueel een vierde. De stappen bestaan uit:

  1. het verwijderen van plekjes, vlekjes en puistjes op de huid,
  2. het verwijderen van wallen onder de ogen,
  3. verzachten en egaliseren van de huid,
  4. een extra gloed in de ogen toevoegen.

De methodes die ik laat zien worden in Photoshop uitgevoerd. Ze kosten wat werk en zijn dus niet geschikt om een grote serie portretten een voor een te behandelen. Het is ook niet de enige of enige juiste manier van bewerken; er zijn er natuurlijk meer. De methode die ik laat zien is de zogenaamde “frequency separation”(frequentie scheiding). Het idee hierachter is het scheiden van details en oppervlak. De lage frequentie is het oppervlak en de kleur van de huid. De hoge frequentie zijn de details, de lijnen. Door deze methode zal de textuur van de huid behouden blijven terwijl er allerlei onregelmatigheden weggepoetst kunnen worden. Dit is dan ook het grote verschil met de methoden zoals “surface blur” en “gausian blur”, waarbij details zoals poriën vaak weggepoetst worden. Dit gebeurt niet op deze methode.

De ruwe foto in Photoshop. De foto heeft wel de basis bewerkingen in Lightroom gehad, maar geen verscherping of ruisreductie.

De ruwe foto in Photoshop. De foto heeft wel de basis bewerkingen in Lightroom gehad, maar geen verscherping of ruisreductie.

Voor deze tutorial ga ik er vanuit dat er enige kennis is van Photoshop en dat de verschillende tools gevonden kunnen worden. De benamingen zijn (deels) in het Engels omdat dit de taal is die ik geïnstalleerd hebt. Ik dank Wendy voor het mogen gebruiken van het portret dat ik van haar heb gemaakt. Klik op de foto’s voor de grotere versie.

 

Stap 1 – weghalen van oneffenheden in de huid

 

De oneffenheden op de huid zijn soms wat moeilijk te zien.

De oneffenheden op de huid zijn soms wat moeilijk te zien.

 

Om de oneffenheden in de huid goed te zien wordt er een tijdelijke zwartwit aanpassingslaag gemaakt. Zorg dat de huid een sterk contrast krijgt door de kleur kanalen aan te passen. Vaak is dit rood en geel.

Om de oneffenheden in de huid beter te zien wordt er een tijdelijke zwartwit aanpassingslaag gemaakt. Zorg dat de huid een sterk contrast krijgt door de kleur kanalen aan te passen. Vaak is dit rood en geel. Deze laag is uitsluitend voor deze stap noodzakelijk en zal later weer verwijderd worden.

 

De oneffenheden op de huid worden op deze manier heel duidelijk. Dit maakt het weghalen een stuk eenvoudiger. Maak hiervoor een extra laag tussen de

De oneffenheden op de huid worden op deze manier heel duidelijk. Dit maakt het weghalen een stuk eenvoudiger. Maak hiervoor een extra laag tussen de “background layer” en de (tijdelijk) zwartwitlaag.

 

Kies “healing brush tool” en zorg dat in de sample opties “current and below” aangevinkt staat. Kies de gewenste brush grootte en kies net de [ALT] toets ingedrukt de plek vanwaar je wilt samplen. Poets dan de oneffenheid weg. Kies herhaaldelijk opnieuw een sample plek met de [ALT] toets. Let op dat je dit in een laag doet die tussen de background layer en de aanpassingslaag zit, en niet boven de aanpassingslaag.

Wanneer alle oneffenheden weg zijn gepoetst, dan kan de zwartwit aanpassinglaag verwijderd worden. Deze is niet meer nodig. Doordat alle healing brush bewerkingen in een aparte laag zijn gedaan, kun je altijd nog corrigeren. Het origineel is niet aangetast door de bewerkingen.

Wanneer alle oneffenheden weg zijn gepoetst, dan kan de zwartwit aanpassinglaag verwijderd worden. Deze is niet meer nodig (in dit geval is de laag onzichtbaar gemaakt). Doordat alle healing brush bewerkingen in een aparte laag zijn gedaan, kun je altijd nog corrigeren. Het origineel is niet aangetast door de bewerkingen.

 

Stap 2 – verwijderen van de wallen onder de ogen

 

Het wegwerken van wallen en vlekken onder de ogen gebeurt ook weer in een aparte laag. (let niet op de zwartwit aanpassingslaag uit de vorige bewerking, die nog aanwezig is maar onzichtbaar)

Het wegwerken van wallen en vlekken onder de ogen gebeurt ook weer in een aparte laag. (vergeet in dit screenshot de zwartwit aanpassingslaag uit de vorige bewerking, die nog aanwezig is maar niet nodig en onzichtbaar gemaakt)

 

Gebruik de

Gebruik de “Patch Tool” om het gebied te selecteren wat aangepast moet worden. Zorg dat “Sample all layers” aangevinkt staat in de opties, en dat content aware is gekozen. Sleep de gemaakte selectie naar een egaal stuk huid. Het resultaat ziet er nog niet goed uit, maar dit moet nog aangepast worden. Zorg dat de selectie behouden blijft voor de volgende stap.

 

Druk of [SHIFT-CONTROL-F] of kies in het menu onder de kop [Edit] de optie [Fade Patch Selection] Schuif de slider in het geopende optie window tot het resultaat naar wens is.

Druk of [SHIFT-CONTROL-F] of kies in het menu onder de kop [Edit] de optie [Fade Patch Selection] Schuif de slider in het geopende optie window tot het resultaat naar wens is.

Het weghalen van de wallen kan ook met kleinere selecties in plaats van één enkele grote selectie. Doe je dit in meerdere selecties, zorg dan dat voor elke selectie dezelfde stappen doorlopen worden. Doe dit ook voor het andere oog. Omdat deze bewerking in een eigen laag gedaan wordt, kan de sterkte van de bewerking desgewenst nadien nog aangepast worden via de Opacity slider waarmee de dekking van de laag – en dus de bewerking – aangepast kan worden.

De twee lagen, voor de huid oneffenheden en de wallen, voeg ik uiteindelijk in een layergroep. Selecteer daarvoor de twee lagen en druk op [CONTROL G]. De layergroep kun je een naam geven voor herkenbaarheid, net zoals je elke laag ook een naam kan geven. Leer jezelf dit aan om zo een goed overzicht te kunnen behouden, zeker wanneer je met heel veel lagen werkt.

 

Stap 3 – verzachten en egaliseren van de huid

 

Kopiëer alle lagen naar één enkele laag via [CONTROL-ALT-SHIFT-E] (copy merged layers) en maak een kopie van deze nieuwe laag. Noem de onderste van deze twee lagen

Kopiëer alle lagen naar één enkele laag via [CONTROL-ALT-SHIFT-E] (copy merged layers) en maak een kopie van deze nieuwe laag. Noem de onderste van deze twee lagen “low frequency” en de bovenste “high frequency”, of een andere herkenbare naam.

Maak de

Maak de “high frequency” laag onzichtbaar en ga de “low frequency” laag gausiaans vervagen. Zorg dat kleine details niet meer zichtbaar zijn, maar maak het effect niet te sterk. Blijf het liefst tussen de 2 en 5 pixels, hoewel een grotere radius gekozen kan worden indien nodig. Dit is de laag waarin alleen de oppervlakte en kleur van de huid zichtbaar zal zijn.

 

Maak de

Maak de “high frequency” laag zichtbaar en selecteer deze laag. Deze zal alleen de details van de huid laten zien. Kies daarvoor de optie [Apply Image] in het [Image] menu. Kies “low frequency” in het veld “Layer” en als “Blending” de optie “Substract”. Scale moet 2 zijn en de Offset 128. Met deze instellingen houden we alleen de details over.

Zet de Blending optie van deze laag op [Linear Light]. Je zult zien dat de foto er weer normaal uit ziet. Met de twee lagen hebben we echter de details van het oppervlak en kleur gescheiden en kunnen we deze onafhankelijk van elkaar aanpassen.

Zet de Blending optie van deze laag op [Linear Light]. Je zult zien dat de foto er weer normaal uit ziet. Met de twee lagen hebben we echter de details van het oppervlak en kleur gescheiden en kunnen we deze onafhankelijk van elkaar aanpassen.

`Maak de

`Maak de “high frequency” laag onzichtbaar en kies de “Mixer Brush Tool” . Zorg dat het icoon “Load brush after each stroke” uitgevinkt staat waardoor het kleursample op “transparant” staat. Kies “Load” tussen de 7% en 15% en “Flow” ongeveer 13%. De optie “Wet” kan tussen de 10% en 20% gezet worden; die bepaalt hoever de penseelvegen uitgesmeerd worden. Ga dan met een gewenste penseelgrootte met de richting van de huid vegen tot de huid egaal is. Doe dit met korte penseelstreken.

 

Veeg altijd met de lijnen van het gezicht mee. Vermijdt lichte vlekken en zorg dat de diepe vouwen in het gezicht zichtbaar blijven. Ze mogen wel zachter worden, maar poets ze niet helemaal weg. Blijf van ogen, wenkbrauwen en lippen af.

Veeg altijd met de lijnen van het gezicht mee. Vermijdt lichte vlekken en zorg dat de diepe vouwen in het gezicht zichtbaar blijven. Ze mogen wel zachter worden, maar poets ze niet helemaal weg. Blijf van ogen, wenkbrauwen en lippen af. In dit screenshot is het verschil van voor (onderkant) en na (bovenkant) goed te zien.

 

Ga zo lang door tot het gewenste effect is bereikt. Alle details moeten nu uit de huid verdwenen zijn. Het is niet erg als de huid er nu onrealistisch uit ziet. De details hebben we namelijk in een aparte laag zitten en die staat nog op onzichtbaar.

Ga zo lang door tot het gewenste effect is bereikt. Alle details moeten nu uit de huid verdwenen zijn. Het is niet erg als de huid er nu onrealistisch uit ziet. De details hebben we namelijk in een aparte laag zitten en die staat nog op onzichtbaar.

 

Zet de

Zet de “high frequency” laag op zichtbaar en zie de details van de huid verschijnen. Alle poriën en andere details zijn weer zichtbaar.

 

Voeg de twee frequency seperation layers samen in een lagenpakket door beide lagen te kiezen en op [CONTROL-G] te klikken. Het effect kan nu indien gewenst bij geregeld worden via de [Opacity] slider. Zo kan een perfecte balans gevonden worden.

Voeg de twee frequency seperation layers samen in een lagenpakket door beide lagen te kiezen en op [CONTROL-G] te klikken. Het effect kan nu indien gewenst bij geregeld worden via de Opacity slider. Zo kan een perfecte balans gevonden worden.

Stap 4 – extra gloed in de ogen toevoegen

Deze optie is niet altijd nodig of gewenst. Het is een mogelijkheid om de ogen een klein beetje meer te laten spreken. Het is een toevoeging aan een catch light in de ogen, die hier afkomstig is van een flitser in een paraplu. Voor deze stap, de extra gloed in de ogen, is het belangrijk om de richting van het licht goed te bepalen. In dit geval is dit duidelijk aan de hand van het catch light; uit de rechter bovenhoek.

 

Maak een selectie van het oog. Zorg dat je ruim binnen de rand van de iris zit. Het positioneren van de selectie kan tijden het maken eenvoudig verplaatst worden door de [SPATIEBALK] erbij in te drukken. Doe dit voor een van beide ogen, en niet voor beide ogen tegelijkertijd.

Voeg een lege laag toe en maak in deze laag een selectie van het oog. Zorg dat je ruim binnen de rand van de iris zit. Het positioneren van de selectie kan tijden het maken eenvoudig verplaatst worden door de [SPATIEBALK] erbij in te drukken. Doe dit voor een van beide ogen, en niet voor beide ogen tegelijkertijd.

Verwijder de helft van de selectie met behulp van de

Verwijder de helft van de selectie met behulp van de “lasso tool”. Zorg dat de lijn haaks op de richting van het licht staat. Er blijft een halfronde selectie over die tegenover de richting van het licht is.

 

Verwijder met de Elliptical Marquee Tool het deel van de selectie die over de pupil valt. Zorg ook hier weer dat je niet te dicht tegen de rand van de pupil komt. Het eindresultaat is een selectie dat eruit ziet als een half maantje.

Verwijder met de Elliptical Marquee Tool het deel van de selectie die over de pupil valt. Zorg ook hier weer dat je niet te dicht tegen de rand van de pupil komt. Het eindresultaat is een selectie die in een boog over de pupil ligt en de randen niet aanraakt. Wat over de rand van het oog valt kan later met een masker verwijderd worden.

 

Vul de selectie met

Vul de selectie met “wit” en maak de selectie ongedaan met [CONTROL-D]. Kies “Gausian Blur” en zorg dat de sterkte van het vervagen zo is dat de hoeken verdwenen zijn.

Zet de blending optie voor deze laag op “Overlay”. Om op het andere oog exact dezelfde bewerking te doen, kies de “move” took en hou de [ALT] toets ingedrukt terwijl de bewerking naar het andere oog gesleept wordt. In deze foto is dit niet nodig omdat het haar voor het linkeroog hangt. Voor deze foto is met het masker de glimmer over het ooglid onzichtbaar gemaakt. Met de Opacity slider kan de sterkte van de bewerkingslaag ten slotte naar wens ingesteld worden.

Eindresultaat

 

Voor en na.

Het verschil van de foto voor de bewerkingen en na de bewerkingen is heel duidelijk aanwezig. In hoeverre je met deze bewerking wilt gaan is helemaal persoonlijk. Mijn uitgangspositie is een natuurlijk effect, waarbij het portret net dat beetje extra krijgt.

Ik ben benieuwd naar de methodes van bewerkingen die er nog meer gebruikt worden. Heb je werkwijze, deel deze dan onder dit bericht, als je dat wilt.

2 Thoughts on “Een portret bewerken

  1. Schitterend uitgelegd!

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: