Fotograferen met een 800mm objectief

Op 27 juli 2018 ging de Maan door de schaduw van de Aarde. Op dat moment viel er geen zonlicht op de Maan, maar alleen het rode strooilicht dat door de Aardse atmosfeer heen glipte. Dit was de groots aangekondigde bloedmaan van 2018. Omdat de Maan al grotendeels verduisterd was bij opkomst leek het me leuk om de Maan zo groot mogelijk in beeld te krijgen. Hiervoor had ik Slot Loevestein gekozen, en cameraland.nl stelde een enorm teleobjectief ter beschikking: de Canon EF 800mm f/5,6L IS USM, het grootste in productie zijnde tele objectief van Canon.

Fotograferen van de bloedmaan 2018 met een super tele objectief van 800mm brandpunt
Fotograferen van de bloedmaan 2018 met een super tele objectief van 800mm brandpunt

Er gebeurde twee dingen op de avond van 27 juli. Als eerste, de 800mm brandpunt was veel te lang voor het doel dat ik voor ogen had – of beter gezegd, we stonden véél te dicht bij Slot Loevestein. Als tweede, de bewolking verborg het opkomen van de Maan waardoor deze al veel te hoog stond om zowel Maan als Slot met 800mm samen in beeld te krijgen. Om een idee te krijgen wat voor beeld ik in gedachte had, laat de onderstaande (in Photoshop) samengestelde foto zien.

Twee foto's met de EF800mm gemaakt, samengevoegd in Photoshop. Zo had de foto in één keer gemaakt kunnen worden als de bewolking er niet was geweest.
Twee foto’s met de EF800mm gemaakt, samengevoegd in Photoshop. Zo had de foto in één keer gemaakt kunnen worden als de bewolking er niet was geweest.

 

De werkelijkheid; één enkele foto met Slot Loevestein en de bloedmaan. Om een idee te krijgen: deze is van hetzelfde standpunt als de vorige samengestelde foto, maar dan met maar liefst 120mm brandpunt.
De werkelijkheid; één enkele foto met Slot Loevestein en de bloedmaan. Deze foto is van hetzelfde standpunt als de vorige samengestelde foto, maar dan met 120mm brandpunt. Het laat goed zien hoe groot een 800mm objectief “vergroot”.

 

Aan de oever van de Waal met Slot Loevestein aan de overzijde, verlicht door de ondergaande zon. De EF800mm is zo groot en zwaar dat een statief feitelijk verplicht is.
Aan de oever van de Waal met Slot Loevestein aan de overzijde, verlicht door de ondergaande zon. De EF800mm is zo groot en zwaar dat een goed en zwaar statief feitelijk verplicht is.

 

De EF800mm f/5,6L IS USM het langste brandpunt dat Canon in productie heeft. Hoewel het objectief met zijn 46,1 centimeter lengte het langste Canon-objectief is dat je kunt krijgen, is het niet het zwaarste objectief; die twijfelachtige eer heeft de EF600mm f/4L USM. Niettemin is de EF800 met een gewicht van 4,5 kilogram niet geschikt om er uit de hand mee te fotograferen. De combinatie gewicht en brandpunt maakt het nagenoeg onmogelijk, hoewel het me wel gelukt is. Een monopod is zeker noodzakelijk, of liever nog een stevig statief voorzien van een goed balhoofd of schommelkop. De frontlens heeft een imposante diameter van 16,2 centimeter maar is niet echt zichtbaar als de diepe zonnekap erop gemonteerd is. Die zonnekap beschermt de enorme frontlens en heeft een rubberen rand om deze tegen beschadigingen te beschermen. Op die manier is het geen enkel probleem om het objectief op de zonnekap overeind te zetten.

Uit de hand fotograferen... Je hebt er spierballen voor nodig want het objectief weegt 4,5 kilogram. Tel daarbij de 1,5 kilogram van een EOS 1Dx camera en je komt op 6 kilo om stil te houden.
Uit de hand fotograferen… Je hebt er spierballen voor nodig want het objectief weegt 4,5 kilogram. Tel daarbij de 1,5 kilogram van een EOS 1Dx camera en je komt op 6 kilo om stil te houden.

 

Het objectief heeft een flink aantal knoppen en schakelaars. Natuurlijk is er de focus limiter die in drie standen gezet kan worden om het objectief zo snel mogelijk te maken. Dan is er de schakelaar voor de beeldstabilitatie (die tot 4 stops zou moeten halen), de schakelaar voor de autofocus en een geheugenknop waarmee je een focus afstand kunt vastzetten. Door kort aan een gekartelde ring te draaien, stelt het objectief razendsnel op de in het geheugen gezette focusafstand. Tot slot zijn er de zwarte AF-knoppen die via de camera geprogrammeerd kunnen worden naar een gewenste functie. De statiefgondel is vast gemonteerd en kan 360° draaien. Omdat een filtermaat van 162mm niet praktisch is, bezit de EF800mm een houder voor filters, hoewel ik zo niet zou kunnen verzinnen welke filters je met een objectief als dit zou willen gebruiken. Het is mooi dat de mogelijkheid er is. Tot slot bezit het objectief ogen voor een draagriem, wat geen overbodige luxe is.

Een overview van de EF800mm f/5,6L IS USM met alle knoppen, schakelaars, draadriembevestigingen, statiefgondel en de filterhouder.
Een overview van de EF800mm f/5,6L IS USM met alle knoppen, schakelaars, draadriembevestigingen, statiefgondel en de filterhouder.

 

De EF800mm f/5,6L IS USM naast de EF70-200mm f/2,8L II IS USM. Zo goed als iedereen weet hoe groot de EF70-200 is, en naast elkaar brengt het in perspectief
De EF800mm f/5,6L IS USM naast de EF70-200mm f/2,8L II IS USM. Vrijwel iedereen weet hoe groot de EF70-200 is, en naast elkaar brengt het in perspectief

Het fotograferen met de EF800mm is heel anders dan wat je normaal gewend bent. Veel mensen vinden een EF70-200mm f/2,8L al groot en zwaar, maar hiermee vergeleken is de EF70-200mm maar een klein onooglijk klein lensje. Dit geeft in feite goed weer hoe verschrikkelijk groot dit 800mm teleobjectief is. Ik heb in ieder geval gemerkt dat het geen objectief is om ver mee te wandelen; na een uur ermee rondlopen voelt die 6 kilo (4,5 kg voor het objectief, 1,5 kg voor de EOS 1Dx) twee of drie keer zo zwaar.

De compressie van 800mm brandpunt geeft leuke mogelijkheden in landschapsfotografie, maar de beeldhoek is dan weer zo klein dat het objectief beperkt inzetbaar is voor dit doel. (ISO1000 | f/5,6 | 1/250
De compressie van 800mm brandpunt geeft leuke mogelijkheden in landschapsfotografie, maar de beeldhoek is dan weer zo klein dat het objectief beperkt inzetbaar is voor dit doel. (ISO1000 | f/5,6 | 1/250

 

Het lange brandpunt maakt het mogelijk om afstand te bewaren. Dit was op 21 meter afstand (volgens exif), niet gecropt. (ISO500 | f/6,3 | 1/400)
Het lange brandpunt maakt het mogelijk om afstand tot deze Meerkoet en het nest te bewaren. Dit was op 21 meter afstand (volgens exif), niet gecropt. (ISO500 | f/6,3 | 1/400 | gecropt in 5:4 formaat)

 

Een jonge Fuut zwemt een zonverlichte plek op het water in, op 17,2 meter afstand (volgens exif) (ISO125 | f/5,6 | 1/160)
Een jonge Fuut zwemt een zonverlichte plek op het water in, op 17,2 meter afstand (volgens exif) (ISO125 | f/5,6 | 1/160)

 

Tracking is geen probleem bij de EF800mm f/5,6L; in combinatie met de EOS 1Dx had de autofocus geen enkele moeite om de hond scherp te houden... tot de afstand minder dan 6 meter wordt want dat is de minimale scherpstel afstand. Maar dan heb je alleen nog de neus in beeld... (ISO800 | f/5,6 | 1/1000 | 27 meter afstand)
Tracking is geen probleem bij de EF800mm f/5,6L; in combinatie met de EOS 1Dx had de autofocus geen enkele moeite om de hond scherp te houden… tot de afstand minder dan 6 meter wordt want dat is de minimale scherpstel afstand. Maar dan heb je alleen nog de neus in beeld… (ISO800 | f/5,6 | 1/1000 | 27 meter afstand | gecropt in 5:4 formaat)

 

Ik heb nagenoeg alle foto’s gemaakt met behulp van een monopod voor extra stabiliteit. Uit de hand is het vrijwel niet te doen. Wat perfect werkt is de deurstijl van de auto, waar de statiefgondel perfect op kan rusten (ik heb geen beanbag). Vanuit die “natuurlijke schuilhut” heb ik mijn vergeten liefhebberij, vogels fotograferen, voor even weer opgepikt. In deze positie, vanuit de auto, is de 800mm brandpunt perfect te gebruiken omdat de afstand tot je onderwerp toch altijd meer is dan je zou willen.

Canadese ganzen in het avondlicht (ISO640 | f/5,6 | 1/125 | 73,3 meter afstand)
Canadese ganzen in het avondlicht (ISO640 | f/5,6 | 1/125 | 73,3 meter afstand | gecropt in 4:5 formaat)

 

Veraf en toch dichtbij... maar niet dichtbij genoeg: een buizerd op een paaltje. (ISO125 | f/6,3 | 1/400 | 58,5 meter afstand)
Veraf en toch dichtbij… maar niet dichtbij genoeg: een buizerd op een paaltje. (ISO125 | f/6,3 | 1/400 | 58,5 meter afstand)

 

De heerlijke sfeerbeelden van dieren zoals ik het graag zie, maar waar ik te weinig tijd voor gehad heb om dit veel en vaak te doen: een reiger in het tegenlicht (ISO125 | f/5,6 | 1/200 met - 1,33EV | 58,5 meter afstand)
De heerlijke sfeerbeelden van dieren zoals ik het graag zie, maar waar ik te weinig tijd voor gehad heb om dit veel en vaak te doen: een reiger in het tegenlicht (ISO125 | f/5,6 | 1/200 met – 1,33EV | 58,5 meter afstand)

 

Huiszwaluwen in en bij een appelboom van een boomgaard. Hoeveel zwaluwen zie je? (ISO500 | f/6,3 | 1/2000 | 27,4 meter afstand | 30% gecropt)
Huiszwaluwen in en bij een appelboom van een boomgaard. Hoeveel zwaluwen zie je? (ISO500 | f/6,3 | 1/2000 | 27,4 meter afstand | 30% gecropt)

 

Soms komen de vogels dichtbij, zoals deze nieuwsgierige boerenzwaluw (ISO800 | f/5,6 | /640 | 7,25 meter afstand | geccrop in 1:2 formaat)
Soms komen de vogels dichtbij, zoals deze nieuwsgierige boerenzwaluw (ISO800 | f/5,6 | /640 | 7,25 meter afstand | gecrop in 1:2 formaat)

 

De beeldhoek van de 800mm is zo klein dat grote vogels ook wel eens te dichtbij komen. De 1:2 crop heeft voor een prettigere
De beeldhoek van de 800mm is zo klein dat grote vogels ook wel eens te dichtbij komen. De 1:2 crop heeft voor een prettigere “afsnijden” van de poten gezorgd (ISO100 | f/7,1 | 1/250 | 21,1 meter afstand | gecropt in 1:2 formaat)

 

Zelfs met 800mm is het brandpunt vaak te kort voor de kleine vogels zoals deze Roodborsttapuit. Voor dit soort klein gevleugelte is de kleine afstand die een vogelhut kan bieden natuurlijk beter dan tijdens een wandeling door de natuur (ISO100 | f/6,3 | 1/400 | 19 meter afstand, 30% gecropt)
Zelfs met 800mm is het brandpunt vaak te kort voor de kleine vogels zoals deze Roodborsttapuit. Voor dit soort klein gevleugelte is de kleine afstand die een vogelhut kan bieden natuurlijk beter dan tijdens een wandeling door de natuur (ISO100 | f/6,3 | 1/400 | 19 meter afstand, 30% gecropt)

 

Ik heb de EF 800mm f/5,6L IS USM maar een enkele week in bezit gehad zodat ik niet uitgebreid in de gelegenheid was om onder meer omstandigheden te fotograferen. Toch ben ik zo vaak mogelijk op pad geweest want het fotograferen van vogels en het enkele ree dat ik trof is erg leuk om te doen. Ik ben echter niet iemand die zich in een schuilhut opsluit en stilletjes afwacht welke vogel er zich in de kunstig gebouwde “fotostudio” laat zien en fotograferen. Dat geduld heb ik niet, maar wel het geduld om uren rond te struinen met een grote kans niets te zien of te fotograferen… een mens kan raar in elkaar steken.

Een ree op de Strabrechtse Heide (ISO640 | f/5,6 | 1/125 | 58,5 meter afstand | gecropt in 5:4 formaat)
Een ree op de Strabrechtse Heide (ISO640 | f/5,6 | 1/125 | 58,5 meter afstand | gecropt in 5:4 formaat)

 

Wat niet raar in elkaar steekt is dit objectief. Ik vind het een prachtig en indrukwekkend staaltje optiek dat ondanks het formaat en gewicht verrassend goed laat hanteren. Je moet er wel mee leren omgaan,en dat kost tijd. De vraag is dan; is het erg dat ik het objectief weer moest terug sturen? Het antwoord is heel simpel: nee, het is niet erg. Maar ik zou het ook niet erg vinden om er een voor een langere tijd in bezit te hebben. De kosten voor dit monsterlijke objectief zijn echter ook monsterlijk hoog, en alleen voor de die-hard wildfotograaf zou de investering in een EF 800mm f/5,6L IS USM de moeite waard kunnen zijn. Helaas ben ik dit niet.

Het resultaat van een week met de EF 800mm fotograferen
Tot slot: een week fotograferen met de Canon EF 800mm f/5,6L IS USM heeft natuurlijk wel een consequentie.

 

Met dank aan cameraland.nl voor het beschikbaar stellen van dit prachtige objectief

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)