Lofoten: spelen met water in beweging

Water is altijd in beweging – nou ja, bijna altijd. Het is leuk om iets met die beweging in een foto te doen. Zo ook op de de stranden van Lofoten waar ik tijdens de fotoreis met mijn groep fotografen ben geweest. Het spel van de branding tussen de rotspartijen op Uttakleiv, Skagsanden, Myrland en Unstad was soms een ware uitdaging. De opkomende vloed speelde tussen de losse stenen en over rotspartijen, steeds verder oprukkend, tot de plek waar je even tevoren veilig dacht te staan overspoeld werd door het onstuitbare water. Het strand, het continu bewegende water en de (deels) besneeuwde bergtoppen is een heel dankbaar onderwerp om te fotograferen. Dan komt de vraag… welke sluitertijd moet je kiezen.

De rotsen op het strand van Uttakleiv, met het laatste licht van de schemering op de bergen. (35mm | ISO100 | f/11 | 30sec met 10 stops ND)
De rotsen op het strand van Uttakleiv, met het laatste licht van de schemering op de bergen. (35mm | ISO100 | f/11 | t=30sec met 10 stops ND)

 

Het strand van Myland met een ogenschijnlijke rustige, vlakke zee. In de verte doemen de bergtoppen bij Uttakleiv en Haukland op. (24mm | ISO100 | f/16 | 240sec met 10 stops ND)
Het strand van Myland met een ogenschijnlijke rustige, vlakke zee. In de verte doemen de bergtoppen rond Uttakleiv en Haukland op. (24mm | ISO100 | f/16 | t=240sec met 10 stops ND)

 

Een bijna abstracte weergave van het fjord waar het strand van Myland op uitkijkt. (70mm | ISO100 | f/16 | t=120sec met 10 stops ND)
Een bijna abstracte weergave van het fjord waar het strand van Myland op uitkijkt. (70mm | ISO100 | f/16 | t=120sec met 10 stops ND)

 

Lange sluitertijden met een 10 stops ND filter, of zelfs een 15 stops ND filter laten een strakke wateroppervlakte zien, ontdaan van enige beweging. De branding is verdwenen, waardoor het beeld rustig en sereen kan worden, en soms zelfs abstract bij uitgekiende compositie. Voor dit soort foto’s kan een sluitertijd van 30 seconden al te weinig zijn, zeker wanneer er gekozen wordt voor groothoek en ultragroothoek. Liever nog is een sluitertijd van vele minuten wenselijk om dit effect te krijgen en te maximaliseren.

Het nadeel aan dit soort foto’s is het verdwijnen van alle beweging van de zee, de kracht van de golven en het woeste geweld van de branding. Om dat te laten zien is het beter om het extreme 10 stops en 15 stops grijsfilter in de tas te laten. Als de beweging in de foto zichtbaar moet worden kan zelfs een 3 stops grijsfilter al een te lange sluitertijd geven.

Een lange sluitertijd (120 seconden) vergeleken met een minder lange sluitertdij (0,5 seconde). Er is geen goed of fout, het heeft een andere uitstraling en sfeer.
Een lange sluitertijd (120 seconden) vergeleken met een minder lange sluitertijd (0,5 seconde). Er is geen goed of fout, het heeft alleen een andere uitstraling en sfeer. Welke uitstraling de voorkeur heeft hangt af van je wens.

 

Om de beweging van het water in de foto te laten zien is het nodig om de ideale sluitertijd te kiezen. Welke sluitertijd dat moet zijn hangt helemaal af van de snelheid van het water, de gekozen brandpuntsafstand en hoe ver je van het water af staat. Probeer in te schatten hoe het water door je foto beweegt en maak een aantal foto’s met verschillende sluitertijden om de gewenste hoeveelheid beweging in beeld te krijgen. Je zult zien dat aan zee, met een branding die rond je voeten spoelt, de sluitertijd vaak niet veel langer dan 1 of 2 seconden hoeft te zijn.

Je moet je nooit verplicht voelen om een grijsfilter aan zee (of waar dan ook) te gebruiken. Fotograferen met een grijsfilter mag niet het doel zijn, slechts het middel om de gewenste foto te verkrijgen.

De branding op het strand van Skagsanden (16mm | ISO50 | f/16 | t= 0,5sec met 0,6 soft GND)
De branding op de rotsen van Skagsanden (16mm | ISO50 | f/16 | t= 0,5sec met 0,6 soft GND)

 

Branding op het strand van Uttakleiv (16mm | ISO100 | f/11 | t=1/4sec met 0,6 soft GND)
Hoe dichter het water bij je komt, hoe meer beweging er te zien is.  Het strand van Uttakleiv op een late namiddag. (16mm | ISO100 | f/11 | t=1/4sec met 0,6 soft GND)

 

Branding op het strand van Myrland (31mm | ISO50 | f/16 | t=1/4sec)
Branding op het strand van Myrland waar het inkomende water de vormen in het zand volgt  (31mm | ISO50 | f/16 | t=1/4sec)

 

De rotsen van het strand van Unstad (24mm | ISO200 | f/11 | t=2,5sec met 2 stop soft GND)
De rotsen van het strand van Unstad. Soms is het beter om het het terugstromende water te fotograferen, in plaats van het inkomende water. (24mm | ISO200 | f/11 | t=2,5sec met 2 stop soft GND)

 

De rorbuer van Hamnøy (16mm | ISO50 | f/16 | t=0,3sec)
De rorbuer van Hamnøy (16mm | ISO50 | f/16 | t=0,3sec)

 

 

De branding op het strand van Myrland met de ijzige helderblauwe golven (53mm | ISO100 | f/16 | t=1sec met 2 stops soft GND)
De branding op het strand van Myrland met de ijzige helderblauwe golven (53mm | ISO100 | f/16 | t=1sec met 2 stops soft GND)

 

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? De lange sluitertijden met een egale watervlakte, of de wilde golven en bewegingen van het water? Ik ben heel benieuwd: vertel het in een reactie onder dit bericht.


 

Gebruikte apparatuur

9 Replies to “Lofoten: spelen met water in beweging”

  1. Dag Nando,
    Je hebt hier weer een super serie geplaatst.
    Prachtig ook de verschillen die je laat zien met lange en minder lange sluitertijden. En de brandpunten die je hebt gebruikt waardoor ook verschillende effecten.

    Allemaal even mooi wat mij betreft.

    Groet,

    Mieke

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)