nandoonline

Met een Sony in Oostenrijk

Een vakantie in Oostenrijk, in de zomer als het weer vaak niet ideaal is voor mooie foto’s. Vaak niet, soms wel. Je moet zo nu en dan gewoon wat geluk hebben, en ik denk dat we dit geluk bij ons hadden. We kregen niet alleen mooie zonnige en warme dagen, maar ook enkele dagen vol dramatische wolken en speels zonlicht. En bovendien een heldere, donkere nacht hoog boven het dal, waar we toch nog even kans hadden om een laatste Perseïden meteoren te kunnen zien. Dit was geen fotoreis, maar een zomervakantie om even te genieten van “niets moet, alles mag“. En toch, stiekem, was ik druk bezig met het uitproberen van een Sony A9 camera, waarvoor ik binnenkort een review zal schrijven op de site van Cameraland.nl.

De Hohe Salve in Tirol, 1829 meter hoog, meer dan een kilometer boven het dal. Dit meer ligt op 1577 meter hoogte

De Hohe Salve in Tirol, 1829 meter hoog, meer dan een kilometer boven het dal. Dit meer, de Salvensee, ligt op 1577 meter hoogte en werkt laat op de middag als een perfecte spiegel (Sony A9 + FE 16-35mm @ 16mm | ISO100 | f/8 | 1/500 | Haida Polarisatiefilter)

 

Ik heb bijzonder veel foto’s gemaakt, wat misschien wel logisch is wanneer je bedenkt dat ik een nieuwe camera bij me had. Veel uitproberen, testen, en instellen, met het voornemen om zeker een goede foto mee naar huis te kunnen nemen.

Het duurt nog even voor ik alle foto’s uitgezocht en bewerkt heb, en een selectie om straks in de review te verwerken. Maar het systematisch verwerken van al die foto’s gaat me slecht af en zodoende heb ik al een selectie gereed terwijl het gross nog onder handen genomen moet worden. In dit blog wil ik (met enige trots) een deel van de foto’s laten zien die ik tijdens de zomervakantie in Oostenrijk heb gemaakt. Ik denk dat er een paar juweeltjes tussen zitten. Welke foto vinden jullie het mooiste?

Een slingerende weg tussen de heuvels van Itter, in het licht van de vroege ochtend (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 45mm | ISO100 | f/11 | 13sec)

Een slingerende weg tussen de heuvels van Itter, in het licht van de vroege ochtend (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 45mm | ISO100 | f/11 | 13sec | Haida polarisatie + 0,9 soft GND)

 

Geen arend maar een buizerd, hoog in de wolken boven het Brixenthale (Sony A9 + FE 100-400mm @ 400mm | ISO100 | f/13 | 1/320)

Geen arend maar een buizerd, hoog in de wolken boven het Brixenthale (Sony A9 + FE 100-400mm @ 400mm | ISO100 | f/13 | 1/320 | Haida polarisatiefilter)

 

Uitzicht vanaf Pass Turn, met het spel van licht en schaduw in het dal (Sony A9 + Canon EF 70-200L II @ 70mm | ISO400 | f/2,8 | 1/4000)

Uitzicht vanaf Pass Turn, met het spel van licht en schaduw in het dal (Sony A9 + Canon EF 70-200L II @ 70mm | ISO400 | f/2,8 | 1/4000 | Haida polarisatiefilter + 0,6 soft GND)

 

Ochtendmist in de bergen, Hoog boven het dal in Kirchberg (Sony A9 + FE100-400mm @ 312mm | ISO400 | f/11 | 1/320)

Ochtendmist in de bergen, hoog boven het dal in Kirchberg (Sony A9 + FE100-400mm @ 312mm | ISO400 | f/11 | 1/320)

 

De ruige bergtoppen van de Hohe Tauern boven de Hintersee (Sony A9 + FE100-400mm @ 132mm | ISO400 | f/8 | 1/125)

De ruige bergtoppen van de Hohe Tauern boven de Hintersee (Sony A9 + FE100-400mm @ 132mm | ISO400 | f/8 | 1/125)

 

De dreigende bergtoppen van de Hohe Tauern, een wereld die niet van deze Aarde lijkt. (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 70mm | ISO400 | f/9 | 1/320)

De dreigende bergtoppen van de Hohe Tauern, een wereld die niet van deze Aarde lijkt. (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 70mm | ISO400 | f/9 | 1/320)

 

Een regenboog, hoog boven het dal waar Heiligenblut in verborgen ligt. Dit zijn de hoogste bergen van Oostenrijk (Sony A9 + FE 16-35mm @ 35mm | ISO400 | f/11 | 1/800 | Haida polarisatie)

Een regenboog, hoog boven het dal waar Heiligenblut in verborgen ligt. Dit zijn de hoogste bergen van Oostenrijk (Sony A9 + FE 16-35mm @ 35mm | ISO400 | f/11 | 1/800 | Haida polarisatie)

 

De vissen in de Hintersteinersee, aan de voet van de Wilden Kaiser (Sony A9 + FE 16-35mm @ 16mm | ISO400 | f/11 | 1/250 | Haida polarisatiefilter)

De vissen in de Hintersteinersee, aan de voet van de Wilden Kaiser (Sony A9 + FE 16-35mm @ 16mm | ISO400 | f/11 | 1/250 | Haida polarisatiefilter)

 

Een stroomversnelling in de Brandenberger Ache, midden in het Karwendelgebergte (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 30mm | ISO100 | f/11 | 30sec | Haida polarisatiefilter + 3,0ND)

Een stroomversnelling in de Brandenberger Ache, midden in het Karwendelgebergte (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 30mm | ISO100 | f/11 | 30sec | Haida polarisatiefilter + 3,0ND)

 

Het uitzicht richting het Karwendelgebergte, gehuld in het blauwe licht van de avondschemering. (Sony A9 + FE 100-400mm @ 400mm | ISO1250 | f/9 | 1/125)

Het uitzicht richting het Karwendelgebergte, gehuld in het blauwe licht van de avondschemering. (Sony A9 + FE 100-400mm @ 400mm | ISO1250 | f/9 | 1/125)

 

Het centrum van de Melkweg, met een laatste meteoor van de Perseïden (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 24mm | ISO6400 | f/2,8 | 8 sec)

Het centrum van de Melkweg met een laatste meteoor van de Perseïden, gefotografeerd vanaf de Speichersee onder de Hohe Salve, op 1320 meter hoogte (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 24mm | ISO6400 | f/2,8 | 8 sec)

 


Gebruikte apparatuur

  • Sony A9 (ILCE-9)
  • Sony FE 16-35mm f/4 GM OSS
  • Sony FE 100-400mm f/4,5-5,6 GM OSS
  • Samsung E–mount/EF adapter
  • Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM
  • Canon EF 70-200mm f/2,8L II IS USM
  • Haida 100mm filtersysteem
  • Haida Polarisatie filter
  • Haida 2 en 3 stop soft grijsverloopfilter
  • Haida 10 stop grijsfilter

Met dank aan cameraland.nl voor het beschikbaar stellen van de Sony apparatuur

 

 

8 Thoughts on “Met een Sony in Oostenrijk

  1. Martha on 22/08/2017 at 9:21 pm said:

    Prachtig!! Alle foto’s zijn mooi!

  2. Ton Otker (Rabofocus) on 22/08/2017 at 9:21 pm said:

    Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Dank voor deze foto’s….prachtig allemaal!

  3. Frans Visser on 23/08/2017 at 7:11 am said:

    Frans: Je vraagt om één favoriete foto. Moeilijk, maar ik vind “Het uitzicht richting het Karwendelgebergte, gehuld in het blauwe licht van de avondschemering. (Sony A9 + FE 100-400mm @ 400mm | ISO1250 | f/9 | 1/125)” mijn favoriet. Vraagje over bijschrift van: Een stroomversnelling in de Brandenberger Ache, midden in het Karwendelgebergte (Sony A9 + Canon EF 24-70L II @ 30mm | ISO100 | f/11 | 30sec | Haida polarisatiefilter + 3,0ND)
    Wat bedoel je met “Haida polarisatiefilter + 3,0ND”? Bedoel je dat er een Haida polafilter op geschoven is en je ook nog 3 stappen hebt onderbelicht? Voor de rest is je artikel, zoals altijd, helder geformuleerd, ondersteund met prachtige foto’s en leerzaam gemaakt door je instellingen en beschrijving van de locatie waar de foto gemaakt is.

    • Blijft moeilijk, hè? Dat kiezen. Is ook niet helemaal eerlijk om het te vragen aan de bezoeker 😀
      Over je vraag: ik heb een polarisatie filter gebruikt, samen met een 10 stops grijsfilter (afgekort Neutral Density, en de 3,0 staat voor 10 stops). Door dit filter moet ik 10 stops langer belichten dan zonder filter. In dit geval zou ik een sluitertijd van 1/30e seconde zonder filter hebben.

  4. Marcel on 23/08/2017 at 11:04 am said:

    Prachtig Nando, Oostenrijk maar ook de foto’s zijn super mooi!

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: