nandoonline

Mini-review: de Rogue Flashbender

Voorafje

Voor mijn bruiloft reportages maak ik (vrijwel) altijd gebruik van een reportage flitser. Op dit moment is dit het top-of-the-line model van Canon: de Speedlite 600EX-RT, een machtig apparaat met veel mogelijkheden en veel lichtopbrengst. Maar eenvoudig recht toe recht aan flitsen levert zelfs met deze krachtige dure flitser geen mooie foto’s op. Daarvoor is het nodig om indirect te flitsen, en dan ook nog op een goede manier. De onderstaande twee foto’s laten zien wat het verschil is van goed indirect flitsen en verkeerd indirect flitsen.

Links: indirect flitsen via rechts met licht dat ook rechtstreeks op het onderwerp valt
Rechts: indirect flitsen via links zonder dat er direct licht op het onderwerp valt
(beiden ETTL-II, Manual 1/125 – f/4 – ISO800 – +1 FEL)

Een manier om het licht van een flitser te richten is door gebruik te maken van de rotatie mogelijkheden van de flitskop. Als er dan ook gebruik gemaakt wordt van een reflectiekaart op de flitser zijn de mogelijkheden om het licht te manipuleren vele malen groter. In de begin periode heb ik dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de A Better Bounce Card (ABBC)  van Peter Gregg: een eenvoudig stukje foam dat met een schaar in vorm geknipt was en met klittenband op de flitser werd bevestigd. En dat werkte perfect, was spot goedkoop maar zag er eigenlijk niet echt professioneel uit.

 

Natuurlijk is het uiterlijk niet erg belangrijk. Het gaat ten slotte om het resultaat. Deze ABBC heeft echter een nadeel: de ‘achterkant’ is wit en het felle flitslicht schijnt er doorheen. Om dit te voorkomen had ik ook een uitvoering in het zwart. Zo kon ik voorkomen dat bij het indirect flitsen er toch flitslicht weglekte en het echtpaar belichtte. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om twee stukken foam aan elkaar te plakken zodat er een zwarte en een witte zijde is (zoals nu op de site van ABBC te vinden en krijgen is), maar ik vond per toeval de Rogue Flashbender: geen A Better Bounce Card maar een Even Better Bounce Card.

Inmiddels fotografeer ik ruim een jaar met deze Flashbender en ik merkte pas hoe afhankelijk ik ervan ben geworden toen ik het ding verloren was. Met de aanschaf van een nieuwe (verbeterde) Flashbender werd het tijd voor een mini-review met vooral veel voorbeeldfoto’s.

The looks and feel 

Rogue Flashbender: links de kleine versie, rechts de grootste versie

Het eerste wat opvalt is de degelijkheid en afwerking – zeker als je een stukje foam gewend bent. De Flashbender is geen dun lapje stof maar een reflecterend materiaal met een parelachtige afwerking. De achterkant is een stevige stof waar, afhankelijk van het model, twee of drie metalen draden in zitten. Deze draden zijn te buigen en geven de mogelijkheid om de vorm van de Flashbender aan te passen. De kraag is bedekt met een anti-slip laag zodat deze stevig om de flitskop blijft zitten. Een elastiek met klittenband geeft de mogelijkheid om de Flashbender stevig vast te klemmen. Bij de eerste uitvoeringen was deze elastieken band aan een kant vast gestikt. De nieuwe modellen hebben twee drukkers zodat de Flashbender ook voor hele kleine of grote flitskoppen geklemd kan worden.

     

     

Aan de zijkant van de Flashbender zijn stukken klittenband bevestigd. Hiermee is het ook mogelijk om een snoot te maken voor een mooie gerichte flitsbundel. Deze klittenband is ook bestemd voor enkele accessoires zoals grids of mini-softboxen. Dit gaat echter verder dan het doel waarvoor ik deze Flashbenders heb aangeschaft: de vervanging voor de ABBC.

Het bevestigen aan de flitskop is eenvoudig en snel. De grote Flashbender maakt het geheel met zijn 165 gram wel topzwaar waardoor bij snelle bewegingen met de camera en flitser de flitskop kan verdraaien. Even opletten dus. De kleinere Flashbender weegt 83 gram en heeft hier dus veel minder last van.

De mogelijkheden

In eerste instantie heb ik de Flashbender als alternatief voor een ABBC gekozen. Het gaf niet alleen een meer professionele uitstraling  maar ook een robustere reflector voor mijn flitslicht. De foam van de ABBC is weliswaar goedkoop en daarom eenvoudig te vervangen, maar het raakt gekreukt als het in de tas opgeborgen zit of tijdens het gebruik. Uiteindelijk scheurt het materiaal, meestal op de verkeerde momenten. De Flashbender is meer dan alleen een manier om het licht te reflecteren zoals de ABBC dat doet. Door de constructie met metaaldraden is het licht van een flitser nog meer te richten en zo te manipuleren. De Rogue Flashbender is volledig ondoorzichtig zodat het de mogelijkheid geeft om het licht in de bepaalde richting te sturen zonder dat er licht op het onderwerp ‘lekt’. De flitskop van de flitser kan op die namelijk helemaal verborgen worden.

Enkele mogelijkheden van de kleine Flashbender

In de bovenstaande collage is de kleine Flashbender bevestigd. Het zijn drie eenvoudige manieren hoe deze gebruikt kan worden. Van links naar rechts: indirect zonder dat er licht op het onderwerp lekt, een snoot en een ‘traditionele’ Bounce Card. Ze leveren elk een ander licht op waardoor het eindresultaat er totaal verschillend uit zal zien. Een grote Flashbender geeft met de drie buigbare metaaldraden meer mogelijkheden zoals in de onderstaande collage te zien is.

De grote Flashbender geeft veel mogelijkheden om het licht te manipuleren

Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden van de mogelijkheden. Voor gebruik tijdens een reportage gebruik ik maar een paar van mogelijkheden van die een Flashbender biedt. De rechter opstelling in de collage is een veel gebruikte methode om het licht te sturen. De goede foto van de trouwschoenen aan het begin van het artikel is met die methode geflitst.

Het is belangrijk om te beseffen dat indirect flitsen verlies van licht oplevert. De meetsystemen van moderne flitsers (ETTL-II in het geval van Canon) kan wel veel, maar het is toch nodig om de flitslichtcompensatie (FEL) te gebruiken bij indirect flitsen. Hoe groot die flitslichtcompensatie moet zijn zal de ervaring moeten leren. Een testfoto kan al veel duidelijk maken.

De voorbeelden

Om de effecten van een Rogue Flashbender goed duidelijk te maken heb ik een aantal portretfoto’s gemaakt met mijzelf als model (bij gebrek aan een vrijwilliger). De instellingen zijn bij elke foto hetzelfde: ETTL-II, manual, 1/60sec, f/5,6, ISO1600. Alleen de flitsintensiteit (FEL) is aangepast tussen de foto’s onderling om het verlies aan licht bij indirect flitsen te compenseren. De eerste foto is zonder flits, om een indruk van de lichtomstandigheid te krijgen voor een goed vergelijk.

Gefotografeerd met niets meer dan omgevingslicht. De basis situatie voor de reeks foto’s die volgt.

Direct flitslicht. Hard met (kans op) lelijke slagschaduwen. Onregelmatige belichting.

Via het plafond. Alleen licht van bovenaf waardoor er schaduwen in de oogkassen en onder neus ontstaan.

Via het plafond met een catchlight reflector. Dit licht de schaduwen bij de ogen en onder de neus iets op, maar minimaal.

Indirect via de linkermuur. Betere belichting. Er lekt nog licht van voren. De achtergrond vertoond lichte vlekken van de flitser.

Indirecte flits via de linkermuur met de Rogue Flashbender om lichtlekkage van voor te voorkomen. Natuurlijkere belichting zonder lichtvlekken van de flits op de muur. Let wel op de schaduwen van de objecten op de kast,

Dezelfde situatie als de voorafgaande foto, maar nu met meer blokkade van het licht naar boven. Schaduwen van de objecten op de kast zijn zachter.

De Rogue Flashbender als een reflectiekaart. Vergelijkbare situatie als met de catchlight reflector, maar met een groter oppervlak en meer licht van voren (direct licht). De schaduwen in het gezicht worden opgeheven. Het licht via het plafond zorgt voor een gelijkmatige belichting van de omgeving.

Licht naar achter gericht. De muur achter de fotograaf fungeert als softbox. De Rogue Flashbender reflecteert ook licht naar het plafond voor een egale belichting. Er is geen direct licht waardoor eventuele lichtvlekken in het gezicht voorkomen worden.

De Rogue Flashbender als snoot. Een sterke gebundelde lichtopbrengst voor speciale effecten.

Conclusie

De Rogue Flashbender is een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die veel gebruik maakt van een reportage flitser. Het is relatief goedkoop, niet te groot of omvangrijk, maar toch met ongekend veel mogelijkheden. Gebruik levert een aardige imitatie van het gebruik van studiolampen op locatie. De verbetering van de nieuwe modellen door de elastiek voor bevestiging te voorzien van een drukknop aan één kant is dubieus. De drukker kan makkelijk los schieten bij het aantrekken van de elastiek. Voor wie meer wil halen uit zijn Flashbender zijn veel accessoires verkrijgbaar waardoor de Flashbender een serieus hulpmiddel voor de strobist is geworden. Het is alleen jammer dat er geen ijzerdraad in de randen van de Flashbender zit, wat de mogelijkheden alleen nog maar groter zou maken. Ondanks dat is het een grote aanrader.

Voordelen

  • degelijke kwaliteit met professionele uitstraling
  • goed schoon te maken
  • eenvoudig in gebruik
  • makkelijk bij te steken (klein, opvouwbaar)
  • in drie verschillende maten verkrijgbaar (kleinste maat is niet ter sprake gekomen)
  • losse accessoires verkrijgbaar

Nadelen

  • het grote exemplaar is (top)zwaar waardoor de flitskop kan verzakken
  • geen ijzerdraad in de randen van de Flashbender
  • drukknop kan redelijk makkelijk losgetrokken worden

13 Thoughts on “Mini-review: de Rogue Flashbender

  1. Goed stuk, weer iets geleerd (gaat wel weer geld kosten :-))!

  2. Interessant! Dank je voor deze review!

  3. Willem. on 15/06/2013 at 12:47 pm said:

    Alweer zo’n lekker leesbare ‘verhandeling’. Ik mis alleen nog een veel gebruikte Omnibounce in dit stuk. Doorgaan Nando, ik mag ze wel deze reviews/tutorials.

    • Een Omnibounce? Het meest overschatte flitshulpmiddel ooit.
      Ik heb er ooit eentje gekocht, samen met mijn 580EX flitser: drie keer gebruikt en daarna ergens neergegooid omdat ik het licht ervan tien keer niks vind. Ik weet niet eens meer waar het ding nu ligt.

      • Willem. on 15/06/2013 at 6:48 pm said:

        Het was dan toch mooi geweest dat je ook had kunnen laten zien waarom.

        • Hm, het gaat over de Flashbender en wat je daarmee kan doen ten opzicht van een flitser zonder. Als ik dan ook nog een omnibounce erbij betrek is het einde zoek want dan kan ik ook een vergelijk gaan maken met een softbox, off-camera flits, Gary Fong Lightsphere, Spinlight 360, Lastolight reflectors, Falcon diffusion cup…
          Dat gaat voorbij het doel van dit artikel.

  4. Pingback: Mini-review: Lastolite Ezybox hotshoe kit, 21″ softbox voor reportage flitsers | nandoonline

  5. Pingback: Strobist fotosessie met Lisa | nandoonline

  6. Cathelijne on 13/08/2014 at 8:53 am said:

    Dank je wel voor deze verhelderende voorbeelden.

  7. Pingback: speedlight, grids en accessoires, welke types/merken?

  8. tsopgo on 27/12/2016 at 9:59 pm said:

    Zeer verhelderend voor mij , ken er weinig van en heb er zeer veel aan gehad.

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: