nandoonline

Natuurfotografie met de Fuji X100t

Vlak voor onze reis naar de Lofoten in februari kocht ik een Fuji X100t meetzoeker camera. Een kleine camera met grootse prestaties en een uiterlijk om verliefd op te worden. Ik schreef eerder al een review. Of beter gezegd; ik deelde mijn bevindingen over deze camera.

Je leert een camera pas echt goed kennen wanneer je er een geruime tijd gebruik van maakt, en dat heb ik de afgelopen maanden dan veel ook gedaan. Ik heb mijn grote spiegelreflex regelmatig thuis gelaten om te kunnen ‘spelen’ met de X100t bij het fotograferen van landschappen. Ik heb zelfs een klein reisstatief aangeschaft om de mogelijkheden ten volle te (gaan) benutten.

De X100t van Fuji. Langzamerhand krijg ik een goed idee van wat deze camera kan. Maar het vergt wel een andere manier van kijken naar de natuur om je heen.

De X100t van Fuji. Langzamerhand krijg ik een goed idee van wat deze camera kan. Maar het vergt wel een andere manier van kijken naar de natuur om je heen. Even inzoomen of uitzoomen is er niet bij.

De X100t heeft een vast brandpunt van 22mm. Vanwege de cropfactor van 1,5 heeft de foto dezelfde beeldhoek als een 35mm objectief op een full-frame camera. Dat is natuurlijk niet de eerste keuze die een landschapsfotograaf zou maken. Die zal eerder denken aan een groothoek van 24mm of (vaker) nog veel breder, of er wordt gekozen een tele objectief om afstanden te comprimeren en details uit het landschap te accentueren. Toch werkt een beeldhoek van het 35mm objectief erg goed bij landschappen en het is dan ook niet de eerste keer dat ik met alleen dat brandpunt op pad ben gegaan (zie ook mijn review van het EF 35mm f/1,4L II objectief)

Een van de eerste serieuze landschapsfoto's met de X100t. De beeldhoek die overenkomt met een 35mm vergt wel een andere manier van fotograferen. (ISO200 - f/9 - 1/60)

Een van de eerste serieuze landschapsfoto’s met de X100t. De beeldhoek die overeenkomt met een 35mm vergt wel een andere manier van fotograferen. (ISO200 – f/9 – 1/60)

Fotograferen van landschappen met een vast brandpunt dat, wat beeldhoek betreft, overeenkomt met een standaard objectief is een heel andere manier van fotograferen dan met een groothoek of tele objectief. Niet langer bestaat er de mogelijkheid om in of uit te zoomen. Het levert dus beperkingen op, met andere woorden; je kunt niet alles zomaar op de foto zetten door simpelweg een ander objectief op de camera te zetten. Het klinkt misschien verschrikkelijk cliché, maar het verplicht je inderdaad om anders naar je compositie te kijken. Het vergt keuzes maken; wat wel en wat niet op de foto komt, of de moeite nemen om te spelen met de afstand tot je onderwerp. Soms kan dat, soms ook niet.  Het maakt je uiteindelijk veel kritischer over wat je op de foto wil krijgen, en het laat je anders naar de omgeving kijken. Het maakt het fotograferen in zekere zin moeilijker, maar zeker ook uitdagender.

Avondschemering, niet bepaald de meest spectaculaire lucht, maar toch heerlijk sfeervol. (ISO200 - f/8 - t=0,3sec)

Avondschemering, niet bepaald de meest spectaculaire lucht, maar toch heerlijk sfeervol. (ISO200 – f/8 – t=0,3sec vanaf het 3LT EVO3 VYV statief)

 

Zonsondergang boven de Strabrechtse Heide. Single exposure shot in RAW formaat, bewerkt in Lightroom. Het laat zien dat de sensor van de Fuji een groot dynamisch bereik aan kan. (ISO200 - f/11 - 1/450sec - Velvia film simulation)

Zonsondergang boven de Strabrechtse Heide. Single exposure shot in RAW formaat, bewerkt in Lightroom. Het laat zien dat de sensor van de Fuji een groot dynamisch bereik aan kan. (ISO200 – f/11 – 1/450sec – Velvia film simulation)

Afgezien van de uitdaging die het fotograferen met een vast brandpunt oplevert, valt het op hoe goed de Fuji X100t om kan gaan met de lichtomstandigheden. Ik heb niet bepaald de makkelijkste omstandigheden uitgezocht om in te fotograferen. Tegenlicht met de zon in beeld en hard zonlicht op het midden van de dag zijn situaties die mijn inziens het uiterste van de camerasensor kunnen vergen. Hoewel ik HDR niet zal schuwen wanneer het in mijn ogen noodzakelijk is, wil ik dit toch liever voorkomen als het kan. Gelukkig maken de grote dynamische bereiken van de moderne camera sensoren het een stuk makkelijker dan vroeger. De X-trans sensor van de X100t heeft me werkelijk positief verrast met de mogelijkheden die deze hierin biedt.

Single Exposure Shot in RAW bestandsformaat, bewerkt in Lightroom. Het licht dat de berkenbladeren doet oplichten is verblindend. Een HDR had dit effect helemaal teniet gedaan. (ISO1000 - f/8 - 1/60 - Velvia film simulation)

Single Exposure Shot in RAW bestandsformaat, bewerkt in Lightroom. Het licht dat de berkenbladeren doet oplichten is verblindend. Een HDR had dit effect helemaal teniet gedaan. (ISO1000 – f/8 – 1/60 – Velvia film simulation)

Vanaf het begin dat ik de X100t in handen had, heb ik geworsteld met de film simulatie instellingen die deze camera heeft. Wanneer je op internet kijkt zie je veel fotografen die lyrisch zijn over de JPG beelden die deze camera produceert. Er wordt ook veel beweerd dat RAW niet meer nodig is. Natuurlijk is dit een persoonlijke mening. Zelf ben ik van mening dat het fotograferen in RAW formaat zoveel meer mogelijkheden biedt. Alleen zijn de film simulatie instellingen zoals Velvia, Classic Chrome, of Astia dan niet erg zinvol meer; na importeren in Lightroom (of een andere RAW editor) ben je al deze instellingen kwijt. Gelukkig heeft Lightroom de mogelijkheid ingebouwd om in het menu voor een (benadering) van deze film simulaties te kiezen zodat je er in feite toch gebruik van kan maken. Dan is het alleen nog zoeken naar waar je voorkeur ligt. In eerste instantie was dat voor mij Classic Chrome, maar uiteindelijk ben ik voor de landschappen bij Velvia beland. Dat wil niet zeggen dat ik blindelings op die film simulatie vaar. Het is een basis vanwaar ik mijn bewerking in Lightroom uitvoer.

 

Gouden ochtendnevel boven het Eindhovens Kanaal. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom. (ISO200 - f/11 - 1/220 - Velvia film simulation)

Gouden ochtendnevel boven het Eindhovens Kanaal. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom. (ISO200 – f/11 – 1/220 – Velvia film simulation)

 

Ochtend landschap, sereen en stil, vlak voor de wereld ontwaakt Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom. (ISO200 - f/11 - 1/750sec, velvia film simulation)

Ochtend landschap, sereen en stil, vlak voor de wereld ontwaakt Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom. (ISO200 – f/11 – 1/750sec, Velvia film simulation)

 

Appelboomgaard vlak na zonsopkomst. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom (ISO200 - f/8 - 1/400, Velvia film simulation)

Appelboomgaard vlak na zonsopkomst. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom (ISO200 – f/8 – 1/400, Velvia film simulation)

Op de camera zelf heb inmiddels de film simulatie uitgezet omdat ik toch in RAW bestandsformaat fotografeer. Ik wil ook niet afgeleid worden door enige bewerking die door de camera op de foto’s is losgelaten wanneer ik deze terug kijk op het scherm. Terugkijken doe ik ook alleen om compositie en belichting te controleren. Ik heb de camera zo ingesteld dat ik de gemaakte foto direct een seconde lang in de zoeker te zien krijg – die mogelijkheid is er namelijk. Dan kan ik in die seconde inschatten of ik al goed zit, zonder direct op het scherm achterop de camera te moeten kijken. Het minimaal gebruik van het scherm is sowieso gunstig voor de accuduur.

 

Geen zon maar donkere wolken. De foto's hebben een fijne/prettige doortekening die natuurlijk ook deels door de nabewerking komt. (ISO400 - f/8 - 1/60, Velvia film simulation - single exposure shot, bewerkt in Lightroom)

Geen zon maar donkere wolken. De foto’s hebben een fijne/prettige doortekening die natuurlijk ook deels door de nabewerking komt. (ISO400 – f/8 – 1/60, Velvia film simulation – single exposure shot, bewerkt in Lightroom)

 

Macro met de X100t gaat prima. Met de beschikking over f/2 kan een mooie DOF behaald worden. Handmatig scherpstellen is goed te gebruiken. (ISO200 - f/2,8 - 1/200, manual focus, velvia film simulation)

Macro met de X100t gaat prima. Met de beschikking over f/2 kan een mooie DOF behaald worden. Handmatig scherpstellen is goed te gebruiken.  (ISO200 – f/2,8 – 1/200, manual focus, Velvia film simulation)

 

De manier hoe ik de X100t tot op heden gebruikt heb is vrij recht toe, recht aan. Vaak stel ik de ISO op automatisch in om een sluitertijd te garanderen die snel genoeg is om zonder statief te kunnen fotograferen. Andere keren hou ik ISO 200 aan, de laagste waarde die ingesteld kan worden. Het ingebouwde ND filter heb ik nog niet serieus gebruikt, en ook nog niet nodig gehad. Ik kies mijn diafragma naar wens (wat is het heerlijk om weer een echte diafragmaring te hebben) en laat de camera de sluitertijd kiezen. Raakt de belichtingsmeter in de war en geeft deze de belichting niet correct aan, dan corrigeer ik met de (fysieke) belichtingscorrectie knop. Op een enkele keer na gebruik ik het scherm op de achterkant van de camera niet of nauwelijks. Met zo’n mooie optische zoeker vind ik dat ook niet echt nodig en het bespaart zoveel stroom dat de accu heel lang mee gaat.

Met de macro functie ingeschakeld zal de camera echter overschakelen op de elektronische zoeker. Dit is logisch omdat de parallax bij kleine afstanden veel te groot wordt; wat je door de optische zoeker ziet is dan niet meer wat je op de foto krijgt. Hoewel ik nog niet veel macro foto’s gemaakt heb, krijg ik wel het idee dat bij gebruik van de elektronische zoeker net zo goed het scherm achter op de camera gebruikt kan worden. Zeker wanneer je laag bij de grond zit, of je in een onhandige positie moet manoeuvreren. De macro functie is echter een extraatje en niet een optie waarvoor je speciaal de X100t zou kiezen.

Er bestaat de mogelijkheden tot servo AF en serie opnamen. Van wat ik ervan gezien heb werkt dit prima, hoewel ik niet verwacht dit veel nodig te hebben voor mijn fotografie. De mogelijkheid om het te kunnen gebruiken indien nodig is prettig, maar voor de echte actiefotografie zal ik toch eerder een geschikte spiegelreflex gaan nemen.

Het kleurrijke blad van de bomen wordt pas echt mooi in tegenlicht. (ISO200 - f/16 - 1/80sec, Velvia film simulation)

Het kleurrijke blad van de bomen wordt pas echt mooi in tegenlicht. (ISO200 – f/16 – 1/80sec, Velvia film simulation)

 

Schotse Hooglanders in het warme zonnetje (ISO200 - f/8 - 1/140sec velvia film simulation)

Schotse Hooglanders in het warme zonnetje (ISO200 – f/8 – 1/140sec Velvia film simulation)

Als het jaar ouder wordt zal ik ongetwijfeld meer en meer mogelijkheden van de X100t gaan benutten (hoewel nooit allemaal, vermoed ik). Denk daarbij aan het ingebouwde ND filter, hoge ISO waarden voor nachtfotografie en sterrenfotografie, de ingebouwde timelapse functie en wie weet wat nog meer.

Is alles aan deze camera dan perfect? Nee, natuurlijk niet. Dat kan ook niet. Flares en lichtstrepen in de foto is iets waar ik zo nu en dan tegenaan loop. Logisch als je de zon recht in beeld hebt, natuurlijk. Maar het is in sommige gevallen sterker aanwezig dan wat ik gewend ben. Met een zonnekap (losse accessoire) voorkom je flares bij licht dat vanaf de zijkant het objectief binnen valt. Tot nu toe kon ik dat ook met de hand afschermen. Met de lichtbron recht in beeld zal ook een zonnekap weinig bescherming bieden.

Lichtstrepen kunnen ontstaan bij fel direct licht. Een zonnekap helpt hier ook niet tegen. Single exposure shot in raw, bewerkt in Lightroom (ISO200 - f/6 - 1/150sec, Velvia film simulation)

Lichtstrepen kunnen ontstaan bij fel direct licht. Een zonnekap helpt hier ook niet tegen. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroom (ISO200 – f/6 – 1/150sec, Velvia film simulation)

 

Donkere wolken boven de horizon. Single exposure shot in RAW, nabewerkt in Lightroom. (ISO200 - f/8 - 1/600 - Velvia film simulation

Donkere wolken boven de horizon kondigen een regenbui aan. De X100t heeft geen bescherming tegen regen. Single exposure shot in RAW, nabewerkt in Lightroom. (ISO200 – f/8 – 1/600 – Velvia film simulation)

Het ontbreken van een goede afscherming tegen een plotselinge regenbui is ook een gemis. En natuurlijk is een vast brandpunt erg beperkend in het gebruik van landschappen. Hoewel ik positief ben over het anders kijken naar een compositie en onderwerp, blijft het soms jammer dat je niet meer op de foto kunt krijgen, of juist minder. De Fuji X100t zal in dat opzicht voor mij dan ook nooit een volwaardige, of volledige vervanger kunnen zijn voor een camera die meer brandpunten ter beschikking heeft.

Zonsondergang bij het Starven. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroon (ISO200 - f/11 - 1/600, velvia film simulation)

Zonsondergang bij het Starven. Single exposure shot in RAW, bewerkt in Lightroon (ISO200 – f/11 – 1/600, Velvia film simulation)

 

Een meanderend beekje geeft een mooie S-curve in de compositie (ISO200 - f/11 - 1/60, velvia film simulation)

Een meanderend beekje geeft een mooie S-curve in de compositie (ISO200 – f/11 – 1/60, Velvia film simulation)

 

Zonlicht in het dichte bos (ISO200 - f/11 - 1/20 sec, Velvia film simulation)

Zonlicht in het dichte bos (ISO200 – f/11 – 1/20 sec, Velvia film simulation)

Al met al ben ik heel erg te spreken over het gebruik, het gemak en de mogelijkheden die de Fuji X100t mij biedt. Het dynamisch bereik is heel erg goed en het geeft mij als fotograaf veel speelruimte. De noodzaak voor het gebruik van meerdere belichtingen en HDR technieken is veel minder dan wat ik verwachtte. De camera heeft me ook erg nieuwsgierig gemaakt naar de andere modellen van Fuji zoals de X-PRO 2. Alleen is dat dan weer een camera met verwisselbare objectieven.

8 Thoughts on “Natuurfotografie met de Fuji X100t

  1. Willem. on 12/05/2016 at 8:40 pm said:

    Hoi Nando,

    Weer heerlijk om te lezen en (morgenochtend?) een aantal dingen die je hier bespreekt in de praktijk brengen. Ik ben nu een weekje aan het spelen en ook ik ben erg verrast over het dynamisch bereik van de camera. Menu’s is nog even ‘stoeien’ maar het went.

    Tip voor laag bij de grond/macro opnames: Gebruik de Fuji app zodat je de camera ook remote kunt bedienen incl. live beeld op je smartphone.

    Android:
    (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fujifilm_dsc.app.photo_gate&hl=en)
    iOS:
    (https://itunes.apple.com/us/app/fujifilm-camera-application/id544614669?mt=8)

    • Klopt, die app heb ik geïnstalleerd, maar dat vind ik dan weer niet erg makkelijk voor macro toepassingen. ten minste; ik kan zo niet werken met het maken van composities.
      Denk ik… want ik heb dit nog niet uitgeprobeerd. Dus misschien moet ik mijn oordeel opschorten tot ik het geprobeerd heb. hahaha 😉

    • Yep, die App voor draadloos te werken. Een beetje moeizaam om zo te fotograferen, lijkt me. Maar misschien vergis ik me :)

  2. Miek on 12/05/2016 at 9:24 pm said:

    Zucht….wat moet ik nog veel leren :-))

    Prachtige serie weer Nando en tja, die camera hè?

    Fijn weekend.

    Miek

  3. Willem. on 20/05/2016 at 10:29 am said:

    Op DX.com een zonnekap voor nog geen 16 euro:
    http://www.dx.com/p/jjc-lh-jx100-49mm-lens-hood-shade-for-fujifilm-x100-x100s-x100t-427142
    Gewoon degelijk aluminium en ik verdenk ze ervan dat het gewoon een originele is, past prima.
    Bij gebruik van de optische zoeker kijk je er natuurlijk wel voor een deel tegenaan.

    Origineel net geen 80 euro:
    http://www.fotokonijnenberg.nl/fujifilm-lh-x100-zonnekap-voor-fuji-x-100

  4. Pingback: Eerste impressie; de Fujifilm X-PRO 2 | nandoonline

  5. Pingback: De Fujifilm X-Pro 2 review | nandoonline

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: