nandoonline

Objectiefkeuze (last van G.A.S.?)

Om te fotograferen hebben we een camera nodig, met één of meerdere objectieven. Er is een enorme keuze aan objectieven op de markt, in alle soorten en maten. Dat maakt het vaak moeilijk om te bepalen wat je nodig hebt, want een standaard bij de camera geleverd objectief is vaak wat beperkt. Tenzij er geen objectief gewisseld kan worden, natuurlijk. Want dat kan ook. Dit artikel is dus in feite voor de fotograaf die wel de mogelijkheid heeft om een objectief te wisselen.

Een ruime keuze aan objectieven. Deze zeven objectieven is slechts het topje van de ijsberg.

Een is een heel ruime keuze aan beschikbare objectieven op de markt. Deze zeven zijn slechts het topje van die ijsberg.

 

Voor elke soort fotografie is er een ideale set objectieven en brandpunten te verzinnen. Natuurlijk is dit een onderwerp van discussie, aangezien iedere fotograaf zijn of haar voorkeuren heeft. Ik ga daarom niet proberen om te adviseren welke soort objectieven voor welke fotografie gekozen moet worden. Wat ik wel kan doen is het laten zien welke keuze ik gemaakt heb, en waarom.

Ik maak gebruik van Canon, dat weet iedereen die mij volgt. Het is daarom vanzelfsprekend dat ik Canon objectieven laat zien. Behalve de types die ik hier toon zijn er van een bepaald objectief ook verschillende kwaliteit klasses op de markt; sommige geoptimaliseerd voor camera’s met een cropsensor; andere bestemd voor de professionele markt; en een hele markt er tussenin. Om die reden ga ik niet over verschillende type aanduidingen praten, maar laat ik de brandpunten en het bereik in zoom zien. Zo wordt dit merk onafhankelijk, en onafhankelijk van de verschillende kwaliteiten die een merk op de markt heeft gebracht.

Wat wel heel belangrijk is, dat ik spreek over de werkelijke brandpunten. Dus in feite voor fullframe. De fotografen die een camera met een cropsensor gebruiken, zal de brandpuntsafstanden moeten corrigeren. Om nog even te weten hoe dat zit verwijs ik door naar mijn artikel over de cropfactor: http://www.nandoonline.com/artikelen/de-cropfactor/

 

Landschapfotografie

Een landschap fotografeer ik zowel met groothoek als met een tele objectief. Wat groothoek betreft wil ik vaak niet verder gaan dan 24mm, een brandpunt waarbij vervorming nog acceptabel is en polarisatiefilters nauwelijks contrastverschillen over het beeld laten zien. Bovendien wil ik graag spelen met de verhouding tussen onderwerp en achtergrond, zodat ik graag een langer brandpunt gebruik. Met tele objectieven is het bovendien mogelijk om onderwerpen te isoleren. Om zoveel mogelijk speelruimte te hebben gebruik ik bij voorkeur een 24-70mm en een 70-200mm objectief. Daarmee kan alles gefotografeerd worden wat ik wil. Mocht ik toch zo veel mogelijk in beeld hebben, dan heb ik de beschikking over een 12mm ultragroothoek, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Een 24-70mm en een 70-200mm voor landschappen. Mocht het veel breder moeten, dan heb ik een 12mm ultragroothoek ter beschikking

Een 24-70mm en een 70-200mm voor landschappen. Mocht het veel breder moeten, dan heb ik een 12mm ultragroothoek ter beschikking

 

Portretfotografie en trouwreportages

Wanneer het fotograferen van mensen aan bod komt, zoals bedrijfsreportages, portretten en trouwreportages, maak ik het liefst gebruik van objectieven met een vast brandpunt. Die hebben meestal een grotere lensopening waardoor het spelen met scherptediepte nog beter mogelijk is. Hiervoor heb ik een 35mm en een 85mm objectief in gebruik. De 35mm geeft de mogelijkheid om mensen in hun geheel op de foto te zetten, samen met wat van de omgeving. De 85mm geeft de mogelijkheid om echte portretten te maken met een prettig onscherpte achtergrond. Deze twee brandpunten geven geen (groothoek) vertekening bij deze soort gebruik, zodat de mensen goed in verhouding op de foto komen.

Een 35mm en 85mm objectief is een gouden combi voor portretten. Het vaste brandpunt geeft grotere lensopeningen dan een zoom objectief.

Een 35mm en 85mm objectief is een gouden combi voor portretten. Het vaste brandpunt geeft grotere lensopeningen dan een zoom objectief.

 

Architectuur fotografie

Wanneer huizen en gebouwen gefotografeerd worden, zowel binnen als buiten, heb je, op enkele uitzonderingen na, altijd te maken met rechte lijnen. Gebouwen zijn ook groot waardoor er vaak groothoek nodig is en de camera omhoog gericht moet worden om alles in beeld te krijgen. Groothoek en het omhoog richten van de camera heeft de typische groothoek vervorming tot gevolg. Alle vertikale lijnen vallen naar binnen toe. Soms is dit mooi, vaker is dit niet wenselijk. Dit is te corrigeren met software maar dit heeft beeldverlies tot gevolg. Juist voor deze soort fotografie gebruik ik een 24mm tilt-shift en een 17mm tilt-shift objectief. Hiermee kun je die vervorming, die omvallende lijnen voorkomen tijdens het fotograferen. Van deze twee heeft de 24mm tilt-shift de grootste voorkeur aangezien een 17mm brandpunt een interieur al snel veel groter doet lijken dan de werkelijkheid.

Tilt-shift objectieven kunnen zorgen voor mooie vertikale lijnen. Hiervoor heb ik de 17mm tilt-shift en de 24mm tilt-shift.

Tilt-shift objectieven kunnen zorgen voor mooie vertikale lijnen. Hiervoor heb ik de 17mm tilt-shift en de 24mm tilt-shift.

 

Sterrenfotografie

Wanneer ik sterren fotografeer komt het vaak neer op zoveel mogelijk van de nachtelijke hemel op de foto krijgen. Maar niet altijd; een Melkweg kan soms indrukwekkender zijn met een wat langer brandpunt. Toch zal in negen van de tien gevallen zoveel mogelijk groothoek de wens zijn, en dan ook nog met de grootst mogelijke lensopening. Voor deze vorm van fotografie gebruik ik de 12mm ultragroothoek en de 24-70mm. Eventueel komt ook de 17mm tilt-shift aan bod, hoewel deze een minder grote lensopening heeft.

Sterrenfotografie verlangt groothoek, met een mogelijkheid tot een enkele keer een wat langer brandpunt. Ik gebruik hiervoor de 12mm, 24-70mm en de 17mm tilt-shift.

Sterrenfotografie verlangt groothoek, met een mogelijkheid tot een enkele keer een wat langer brandpunt. Ik gebruik hiervoor de 12mm, 24-70mm en de 17mm tilt-shift.

 

Andere soorten fotografie

Er zijn natuurlijk nog veel andere soorten fotografie, waarvan ik er een paar heel soms doe; actiefotografie, dierenfotografie en macrofotografie. Voor deze soorten maak ik gewoon gebruik van de objectieven die ik heb, die prima voldoen voor de enkele keer dat dit aan bod komt.

Een 70-200mm is voor mij voldoende om die enkele keer actie te fotograferen.

Een 70-200mm is voor mij voldoende om die enkele keer actie te fotograferen.

 

Niets staat vast

Het is niet zo dat ik me altijd aan deze keuzes houdt. Soms kies ik gewoon een ander objectief dat ik in principe voor een andere soort fotografie heb. Zo wil ik graag een tilt-shift bij landschapsfotografie gebruiken, of een zoom objectief bij portretten of trouwreportages. Waarom ook niet? Een ander objectief kan voor nieuwe foto ideeën zorgen, of voor een frisse kijk op het onderwerp dat je fotografeert. Laat je dus niet vastpinnen met het idee dat het ene objectief alleen geschikt is voor de ene soort fotografie, en de andere niet. Maar misschien geeft een inzicht in de keuzes die ik maak wel een houvast in het bijna ondoordringbare bos van objectieven.

 

Andere apparatuur

Met alleen objectieven kun je fotograferen, maar er is veel randapparatuur te verzinnen voor elke soort fotografie. Denk aan flitsers of lampen voor portret- en bruiloftfotografie, filters en een statief voor landschapsfotografie, en een statief en verlichting voor interieurfotografie. Randapparatuur valt echter buiten het onderwerp van objectief-keuze, maar het is wel verslavend om allerlei randapparatuur te “verzamelen”. Zeker als je last heb van GAS.

 

GAS

Heb je de neiging om voor elke vorm van fotografie objectieven te willen hebben, en dan misschien ook nog het nieuwste van het nieuwste, dan heb je misschien last van de verslaving GAS: Gear Acquisition Syndrome. Ofwel, Apparatuur Aanschaf Syndroom. Dan zit je tas, koffer of rugzak vol met allerlei objectieven, camera’s en nog meer materiaal, soms zelfs wat je niet of nauwelijks gebruikt. Ik vind zelf dat ik er geen last van heb; ik gebruik alle apparatuur die ik bezit. Maar ja… kenmerkend voor hen die last hebben van een verslaving zullen dat natuurlijk als eerste ontkennen…

 

Als jullie de objectieven zien die ik gebruik, en voor welke soort fotografie, welk objectief zou dan een goede aanvulling zijn en waarom?

9 Thoughts on “Objectiefkeuze (last van G.A.S.?)

  1. Hey Nando,

    Wederom een leuk artikel! Ik denk dat je een mooie line-up hebt en kan mij voorstellen dat je qua lenzen helemaal compleet bent. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat je wat tele mist als je de natuur in gaat. Het is alleen de vraag hoeveel je dat doet. 😉 Een 100-400 of 100mm macro (ook mooi voor trouwrapportages) zou in dit geval een mooie aanvulling zijn.

    Greets

    Thijs

    ps. Heb zelf ook niet zoveel last van GAS. Wel merk ik dat ik soms upgrade drang heb, hahaha. Ik weet niet of daar al een benaming voor is? 😉

    • Dat klopt helemaal. Zoals je zult zien, wanneer je mijn foto’s doorzoekt, gebruik ik veel lange brandpunten bij landschappen. Mijn vriendin heeft een 100mm macro en 100-400mm die we onderling gewoon uitwisselen/gebruiken, dus alles bij elkaar is dat vrij compleet.

      Gear Update Syndrome? GUS? 😉

  2. Bart Tellling on 13/09/2017 at 6:48 pm said:

    Helder verhaal. Heb zelf nog een 105 mm macro en portretlens en voor de vogeltjes een 150-600 sigma sports.je hebt toch al snel een hele kast vol

  3. Jos Verheijden on 13/09/2017 at 7:53 pm said:

    Ik heb nu een 50 mm en 85 mm primelens op mijn fullframe Nikon D750, maar wil eigenlijk nog een groothoeklens erbij. Ik doe met name mensenfotografie. Maar ik twijfel enorm tussen een 24 mm prime of een 24-70 mm zoom. De prime is redelijk licht in gewicht en de zoom is erg zwaar. Van de andere kant is de zoom flexibeler en hoef ik geen lenzen te wisselen. Doordat ik nu een tijd met primelenzen werk ben ik veel bewuster gaan fotograferen (met name mbt beeldhoek en wat ik wil laten zien). ‘Vroeger’ toen ik nog een zoomlens had was ik aardig lui en gebruikte de zoom met name om de beelduitsnede te bepalen (zonder na te denken over de beeldhoek). Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

    • Als ik het zou moeten kiezen, dan koos ik voor een prime. Zo te lezen bevalt dat je goed, dus waarom daar niet bij blijven.
      Een zoom gebruiken voor beelduitsnede zonder beeldhoek in acht te nemen is maar een deel van de mogelijkheden van zoom.
      Lenzen wisselen hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van de soort fotografie die je beoefend.

  4. Ralph Beyer on 14/09/2017 at 7:19 am said:

    Ik vin dhet bij landschapsfotografie altijd fijn een lens te hebben waarbij ik niet hoef te wisselen, daarom gebruik ik een 18-250 mm lens. Voor mij voldoende qua afstand op dit moment. Ik vernam dat ze (in dit geval Nikon) bezig zijn met een lens van 18 – 400 mm. Mvg.

    • Is het in zo’n geval niet makkelijker om voor een goede bridgecamera te kiezen? Eentje met een enorm zoombereik?
      Maar hoe dan ook, je hebt in ieder geval een heel bereik in een keer te pakken :)

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: