nandoonline

Mijn volgende camera? Deel 1: Hasselblad X1D-50c

En daar was de camera dan: de Hasselblad X1D-50c. Het nieuwste van het nieuwste, een mirrorless camera (wat natuurlijk ontzettend modern en hip is) en bovendien een sensor die heel wat groter is dan de zogenaamde professionele fullframe sensor. Een middenformaat camera op het formaat van een spiegelreflexcamera. Een echte Hasselblad die voor de verandering niet evenveel kost als een flinke auto, maar die wel beelden kan produceren welke vergelijkbaar zijn (of moeten zijn) met de grotere broer. Ik mocht van Cameraland.nl een paar weken fotograferen met deze camera, een unieke kans waarmee ik erg blij was. Heel erg blij.

Blij en trots als een kind met een fantastische camera. Ten minste, dat was de verwachting. Helaas moest de camera ook weer terug naar de rechtmatige eigenaar. (foto: Hetwie)

Blij en trots als een kind, met een fantastische camera in de hand. Ten minste, dat was de verwachting. Helaas moest de camera ook weer terug naar de rechtmatige eigenaar, hoewel ik ‘m eigenlijk niet meer wilde loslaten. (foto: Hetwie)

De tijd was kort, de dagen nog korter. Elk wakend moment zocht ik momenten om de X1D-50c te proberen, te testen… en om er vooral veel mooie foto’s mee te maken. Niet alleen landschappen, maar ook personen moesten eraan geloven. Helaas lukte het niet om de camera ook mee te krijgen naar Lofoten, waar echt tot het uiterste gegaan kon worden wat weersomstandigheden betreft. Helaas, maar niet getreurd, de twee weken die ik had heb ik goed gevuld.

Een opname in de Groote Peel, tussen de sneeuwbuien door op een winterse dag in januari. (XCD 45mm - ISO100 - f/11 - t=1/25sec - bewerkt naar smaak)

Een opname in de Groote Peel, tussen de sneeuwbuien door op een winterse dag in januari. (XCD 45mm – ISO100 – f/11 – t=1/25sec – bewerkt naar smaak)

Fotograferen met de Hasselblad X1D-50c is heel anders dan met de spiegelreflexcamera’s die ik normaliter gebruik. Ook heel anders dan een Fujifilm X100t of de Fujifilm X-Pro2, welke laatstgenoemde natuurlijk – net als de Hasselblad – ook een echte mirrorless camera is. Ik noem Fujifilm niet zomaar, want nagenoeg rond dezelfde tijd heeft dit merk ook een prachtige mirrorless middenformaat camera op de markt gebracht: de Fujifilm GFX-50S, die ik binnenkort ook ga reviewen.

Wat de Hasselblad zo bijzonder maakt is niet alleen de grote sensor, maar ook de bediening. Zelden heb ik zo’n prettig bedienbare camera in handen gehad, met een volledig functioneel touchscreen en een minimaal aantal fysieke knoppen. Maar ook het vasthouden is simpelweg fantastisch, met een grip die als gegoten in de hand ligt.

Nog niet eerder heb ik een camera in handen gehad die zo fijn aanvoelt en vasthoudt. Heerlijk (foto: Hetwie)

Nog niet eerder heb ik een camera in handen gehad die zo fijn aanvoelt en vasthoudt. Heerlijk (foto: Hetwie)

Deze woorden suggereren misschien dat met deze camera alle wensen en dromen in vervulling zijn gegaan, wat niet echt een goede start is voor een onbevooroordeelde review. En inderdaad, niet alles aan deze camera is perfect. Er zijn een paar dingen waar ik tegen aanliep, die het duidelijk maakt dat dit absoluut geen camera voor iedereen is. Het belangrijkste euvel is de simpelweg trage respons van de camera. Eenieder die zoekt naar een allround camera of een camera voor (snelle) bewegende objecten zal misgrijpen. Maar voor de trage en doordachte landschapsfotograaf is snelheid niet nodig. In alle rust fotograferen wordt zelfs gemotiveerd wanneer je aan de slag gaat met de X1D-50c. Heerlijk op je gemak naar het landschap kijken om dan uiteindelijk die prachtige landschapsfoto te maken.

“Schiet eens op met die foto,” zegt Bruc de hond. “Die foto maken heeft lang genoeg geduurd, ik wil nu spelen.” Nee, voor actiefoto’s is de Hasselblad niet de meest ideale camera (XCD 45mm – ISO100 – f/3,5 – t=1/160 – bewerkt naar smaak)

Een andere minpunt is iets wat niet alleen de Hasselblad aangaat, maar alle mirrorless camera’s: de elektronische zoeker. Het is niet langer mogelijk om even door de zoeker te kijken voor een compositie zonder eerste de camera aan de zetten. Hoewel een vervelend iets (ten minste, dat is mijn bescheiden mening) is dit absoluut niet onoverkomelijk. Maar het kost nu eenmaal tijd en (vooral) stroom om alleen maar even door een zoeker te kunnen kijken, en batterijen voor een mirrorless gaan meestal heel wat minder lang mee dan die voor een spiegelreflex. Dus, hoewel dit niet alleen de X1D-50c aangaat, maar alle camera’s met een elektronische zoeker, telt het natuurlijk wel mee in het eindoordeel en het gevoel dat de camera uiteindelijk achterlaat.

Een prachtig dynamisch bereik van 14 stops is in landschapsfotografie erg fijn. (XCD 45mm - ISO100 - f/11 - t=1/250sec - bewerkt naar smaak)

Een prachtig dynamisch bereik van 14 stops is in landschapsfotografie erg fijn. (XCD 45mm – ISO100 – f/11 – t=1/250sec – bewerkt naar smaak)

Ik ben nog niet klaar met het ophemelen van de X1D-50c. Wat ik ook als bijzonder fijn heb ervaren is het grote dynamische bereik van 14 stops. Om het beter te verwoorden; je kunt een opname op de heldere delen belichten, zoals de foto hierboven, om vervolgens in de nabewerking de donkere delen lichter te maken zonder dat dit noemenswaardig veel achteruitgang in beeldkwaliteit veroorzaakt. Bij een soortgelijke foto van mijn Canon EOS 5D mark 3 (die tegenwoordig sowieso niet meer als beste op dat gebied presteert) zal bij het oplichten van de donkere delen veel ruis en andere beelddegradatie ontstaan, wat de foto zelfs onbruikbaar zou kunnen maken.

Het behoudt van beeldkwaliteit bij het oplichten van donkere delen in de foto is niet alleen ideaal bij landschapsfotografie – het zou zelfs noodzakelijk gebruik van grijsverloopfilters kunnen terugdringen – maar ook bij het fotograferen van mensen in tegenlicht situaties. Zeker wanneer je flitser niet werkt of niet voldoende sterk is. Dit heb ik aan den lijve ondervonden tijdens een fotosessie met Ineke Dezentjé Hammink-Bluemink in de Malietoren. Ik kon in dat geval niet flitsen omdat ik geen geschikte remote trigger had voor mijn Profoto flitser, waardoor ik alleen een modellicht ter beschikking had. Door in de nabewerking de hoge lichten te temperen en de schaduwen tot maar liefst 3,5 stop op te halen hield ik toch een foto over die zonder problemen voor publicatie geschikt is.

Ineke Dezentjé Hamming-Bleumink. Met tegenlicht gefotografeerd en de schaduwen 3,5 stop opgelicht in Lightroom (XCD 90mm - ISO100 - f/4 - t=1/180sec - bewerkt naar smaak)

Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink. Met tegenlicht gefotografeerd voor een prachtig zonnig uitzicht op Den Haag, en de schaduwen 3,5 stop opgelicht in Lightroom (XCD 90mm – ISO100 – f/4 – t=1/180sec – bewerkt naar smaak)

Niet alleen de mogelijkheid tot het oplichten van schaduwen is ideaal, ook de goede ISO-ruis verhouding maakt het werken met hoge ISO waarden prettig, zonder schrik te hebben voor onoverkomelijke ruis in de foto. Zet de camera op auto-ISO en ga zonder zorgen tot ISO6400 of zelfs ISO12.800. De fotosessie van Roos, die ik eerder in mijn blog heb laten zien, getuigd niet alleen van de goede ISO prestaties, maar ook van de hoeveelheid detail wat de 50mp sensor kan produceren.

In twee weken tijd ben ik helemaal enthousiast geworden. De Hasselblad X1D-50c is een fantastische camera en de gedachte is in me opgekomen om deze serieus te overwegen als vervanging van (een van mijn) Canon camera’s. En dan specifiek voor landschappen en bedrijfsportretten want ik ben ervan overtuigd dat deze camera daarin excelleert. Hoewel de camera met zijn prijs van (bijna) €10.000 euro goedkoop is in Hasselblad-termen, blijft dit voor mij niet alleen een aderlating, maar het kost daarbij ook nog een aantal ribben (zoals het gezegd luid). Een dergelijke aanschaf moet weloverwogen worden. En dan is er ook nog de GFX-50S van Fujifilm…

Zal ik wel, zal ik niet, zal ik wel, zal ik niet.... Zou deze foto een blik in de toekomst kunnen zijn? En misschien zelfs de nabije toekomst. Ik moet daar een nachtje over slapen, meerdere nachtjes zelfs... (foto: Hetwie)

Zal ik wel, zal ik niet, zal ik wel, zal ik niet…. Zou deze foto een blik in de toekomst kunnen zijn? En misschien zelfs de nabije toekomst. Ik moet daar een nachtje over slapen, meerdere nachtjes zelfs… (foto: Hetwie)

Dit is een korte indruk van mijn ervaring met de Hasselblad X1D-50c. Ik denk dat mijn enthousiasme duidelijk is geworden, ietds wat ik nog niet eerder zo ervaren heb. De camera werd mij voor een review ter beschikking gesteld door Cameraland.nl. De complete review is dan ook op de website van Cameraland.nl te vinden. Een hele uitgebreide review, met alle voor- en nadelen op een rij. En natuurlijk heel veel foto’s. Volg de onderstaande link om meer te lezen over deze fantastische camera

https://www.cameraland.nl/blog/review-hasselblad-x1d-50c/207#.WNrh2m-LQuU

 

In een sneeuwbui, in de Groote Peel

 

Op het Noorderstrand van Scheveningen

 

Details van de Hasselblad X1D-50c

 

De Hasselblad X1D-50c

 

Maar wacht… er is natuurlijk ook nog de Fujifilm GFX-50S middenformaat camera. Zal deze camera ook zo fijn werken als de Hasselblad, net zo’n goede beelden produceren? Of is de Fujifilm beter? Lees dit in deel 2 van deze serie:

http://www.nandoonline.com/mijn-volgende-camera-deel-2-fujifilm-gfx-50s/

2 Thoughts on “Mijn volgende camera? Deel 1: Hasselblad X1D-50c

  1. Pingback: Mijn volgende camera? Deel 2: Fujifilm GFX-50S | nandoonline

  2. Pingback: Mijn volgende camera: deel 3 – De Canon EOS 5D mark IV | nandoonline

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)

Post Navigation

%d bloggers like this: