Review van de Canon EOS M50

“Mirrorless is in.”
“Mirrorless is de toekomst.”
“Heb je als fabrikant geen mirrorless camera, dan tel je al niet meer mee.”

Zijn deze uitspraken overdreven? Misschien wel, maar het is wel de strekking van de vele berichten die het laatste jaar (of jaren) steeds luider klinken. Er lijkt een strijd gaande te zijn rondom de mirrorless fullframe camera’s; een markt die tot voor kort gedomineerd werd door Sony met de succesvolle A-serie. Dit is echter het jaar waarin zowel Nikon als Canon ook een fullframe mirrorless camera op de markt zullen brengen (en volgens geruchten binnenkort gevolgd door Panasonic).

Er is zoveel commotie rondom deze nieuwe camera’s, dat er bijna vergeten wordt dat deze grote merken al jaren lang mirrorless camera’s met een cropsensor op de markt hebben. Kleine en vooral compacte camera’s met handzame objectieven die absoluut niet onder doen voor de zogenaamde professionele fullframe broertjes. Ze hebben alleen een iets kleinere sensor. Het nieuwste model van Canon is de EOS M50, een prachtige camera met grootse prestaties, gebruiksvriendelijk en heel geschikt voor de hobbymatige fotograaf die zich niet laat gek maken door die strijd rond de fullframe mirrorless. Tijdens mijn Masterclass Landschapsfotografie in de Auvergne mocht ik van Cameraland.nl uitgebreid met deze Canon EOS M50 fotograferen. Een witte uitvoering nog wel.

De Canon EOS M50 die ik tijdens de Masterclass Landschapsfotografie in de Auvergne uitgebreid heb gebruikt. (foto: Hetwie)

Dankzij de kleine sensor is het niet nodig om op deze camera de enorme fullframe objectieven te gebruiken. Dat is namelijk het nadeel van die mirrorless fullframe camera’s; hoe klein en licht je ze ook maakt, het glas dat erop moet doet in de meeste gevallen niet onder voor de objectieven die je op de oude vertrouwde spiegelreflex camera’s gebruikt. Ik zag dat duidelijk bij mijn review van de Sony A9, ruim een jaar geleden. Camera’s met kleinere sensoren kunnen voldoen met de objectieven die speciaal voor die sensoren zijn gemaakt. Die objectieven zijn kleiner, lichter, compacter en vriendelijker voor de fotograaf die niet met vele kilo’s aan objectieven wil rondlopen. We zien dit voordeel ook heel goed terug bij bijvoorbeeld Fujifilm, Panasonic en Olympus (kijk op mijn review-pagina voor de links naar de ervaringen die ik met (een aantal van) deze camera’s heb gehad). Maar ook de Sony, Nikon en Canon mirrorless cropcamera’s, waarbij de EOS M50 de nieuwste telg uit de Canon M-serie is, hebben dit voordeel. Dat wil niet zeggen dat de grote fullframe objectieven niet gebruikt kunnen worden, integendeel. Eenvoudige adapters maken het vaak (maar niet bij alle merken) mogelijk om deze grotere en zwaardere objectieven te blijven gebruiken.

Fullframe objectieven kunnen via een adapter op de EOS M50 gezet worden,. Je kunt je afvragen of dit zinvol is. Maar het is mogelijk.
Fullframe objectieven kunnen via een adapter op de EOS M50 gezet worden,. Je kunt je afvragen of dit zinvol is aangezien het compacte aspect van de camera niet langer geldig is, maar het is mogelijk.

Ik denk dat een camera zoals de Canon EOS M50 in eerste instantie niet bedoeld is voor gebruik met deze grote objectieven. Een kleine compacte camera kies je juist omdat die zo klein en compact is, en omdat de objectieven niet zo groot en zwaar zijn. Je kiest ervoor omdat het in een klein tasje past en het zo makkelijk en laagdrempelig is om je camera mee te nemen zonder dat je in kwaliteit of mogelijkheden wilt inleveren. Deze camera’s bieden zelfs de optie om desgewenst via een adapter wel die grote objectieven te gebruiken, indien je ze in bezit hebt. Prachtig, toch? Alles bij elkaar opgeteld maakt het deze camera’s ook aantrekkelijk als tweede camera voor de fotograaf die voor een keer zijn zware dSLR wil thuis laten, maar de camera toch wil kunnen gebruiken met zijn kostbare (fullframe) objectieven.

Een impressie van de EOS M50 in de hand, en naast de EOS 7D mark II (die een sensor met dezelfde afmetingen heeft.

Canon heeft met de M50 een hele goede functionele camera gemaakt, die goed reageert op de bediening, een prachtig kantelbaar scherm heeft, eenvoudige menustructuur en de uitstekende uitgebreide touchscreen functionaliteiten. De afwerking is uitstekend en er zijn niet teveel knoppen op de camera die de bediening overdreven verwarrend kunnen maken. Met andere woorden; het is in eerste instantie een camera voor de fotograaf die een beginner is en die uiteindelijk graag meer wil dan recht toe recht aan een kiekje schieten. Het is voor de fotograaf die een stap verder wil en niet gelimiteerd wil zijn door het ontbreken van de “gevorderde” functies. Het is voor de fotograaf die wil groeien. Maar tegelijkertijd is de M50 ook uitstekend geschikt om als tweede (kleine en lichte) camera voor de (semi) professionele fotograaf te fungeren, of voor de enthousiaste hobby fotograaf. En wees gerust; hij is ook in zwart verkrijgbaar.

De Canon EOS M50 met een prachtig allround objectief. Met deze twee heb je geen andere spullen nodig, behalve misschien een kleine externe flitser en een klein compact statief.

In de week die ik met mijn cursisten in de Auvergne doorbracht heb ik tot mijn eigen verrassing voornamelijk met de Canon EOS M50 gefotografeerd. Natuurlijk heb ik ook met de gewone fullframe spiegelreflex foto’s gemaakt, maar ik merkte dat deze EOS M50, samen met het objectief dat erbij zat, uitstekend geschikt was om de landschappen in de Auvergne vast te leggen, of de pittoreske dorpjes die in de heuvels verborgen liggen. Ik voelde zelfs geen noodzaak om de adapter te gebruiken voor de fullframe objectieven die ik daar ter beschikking had, mede omdat ik dan toch die grote zware rugzak mee moest nemen. De M50 kon gewoon in een (heel) klein schoudertasje mee.

Lees mijn verslag van de Masterclass in de Auvergne om de foto’s te zien die ik met deze kleine krachtpatser gemaakt heb.

Natuurlijk, er waren wel een aantal kleine dingen waar ik me uiteindelijk aan ben gaan storen. Dingen waar je tegen aan loopt wanneer je een professionele spiegelreflex gewend bent. Dat kan ook niet anders, want de M50 is een heel ander kaliber camera dan mijn EOS 5D Mark IV. Als je deze twee camera’s met elkaar vergelijkt is dat net zoiets als appels en peren vergelijken. Om het heel simpel te zeggen; daar waar de EOS M50 moet stoppen, om wat voor reden dan ook, kan een camera zoals de EOS 5D mark IV verder gaan. Dit heeft in de meeste gevallen niets te maken met het wel of niet full frame zijn, maar met de mogelijkheden die in de camera zijn ingebouwd, de bouw en de ergonomie. Vergeet echter niet dat een goede foto absoluut niet afhankelijk is van het formaat van een sensor. Ik heb daar eerder al eens over geschreven in een blogbericht.

Een greep uit de creatieve functies van de EOS M50. Dat de camera deze functies heeft, gericht op de beginnende fotograaf, wil niet zeggen dat er geen professionele en kwalitatieve foto's mee gemaakt kunnen worden.
Een greep uit de creatieve functies van de EOS M50. Dat de camera deze functies heeft, gericht op de beginnende fotograaf, wil niet zeggen dat er geen professionele en kwalitatieve foto’s mee gemaakt kunnen worden.

Al met al heb ik de week met de Canon EOS M50 al erg plezierig ervaren. Op de foto’s die ermee gemaakt zijn valt niets aan op te merken (afgezien misschien van mijn fotografie kunsten zelf); je zult het aan de foto’s niet zien of het met een EOS 5D mark IV is gemaakt, of een M50. Ik zou er geen probleem mee hebben om deze camera als een compacte, lichtgewicht extra camera erbij te hebben.

Voor mijn (hele) uitgebreide review, met veel voorbeeldfoto’s en de plus- en minpunten, verwijs ik door naar de review op de site van cameraland.nl:

Ik weet zeker dat met alle strijd rondom het verschijnen van de Canon EOS R mirrorless fullframe en zijn tegenhangers van andere merken, de M50 camera nog maar weinig aandacht zal krijgen. En dat is jammer, want het is een mooie en functionele camera, waarmee een hele grote groep fotografen jaren lang vooruit zal kunnen zonder verschrikkelijk diep in de buidel te moeten tasten.

En wat betreft die strijd tussen de mirrorless fullframe camera’s; ik denk dat iedereen de nieuwe technieken en camera’s beter kan omarmen en verwelkomen, dan elkaars ogen uit te steken of af te kraken. Ga gewoon fotograferen, want daar gaat het toch om?

Vinden jullie niet?

2 Replies to “Review van de Canon EOS M50”

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)