Werken met de Lee Big Stopper – part 1

Bretagne betekent lange kustlijnen met veel rotsen, branding en enorme getijdenverschillen. De vakantie was dus een ideale gelegenheid om te werken met lange sluitertijden en het filter de Big Stopper.

Hieronder staat een normale foto van de kust van Bretagne, de baai van La Forêt. De opname is gemaakt zonder het filter, met de belichtingstijden zoals onder de foto weergegeven. De branding en beweging van het water is ‘bevroren’ waardoor elke opspattende druppel te zien is.

Zonder filter: EF17-40mm @ 17mm | ISO 50 | f/16 | 1/100sec | -1EV

De witbalans van deze opname is ingesteld op ‘daglicht’:  5200K, wat ik als standaard op de camera heb ingesteld.

Deze scene is ook gefotografeerd met de Lee Big Stopper waarbij alle instellingen gelijk zijn gebleven, behalve natuurlijk de sluitertijd die 10x zo lang wordt. Dat levert de onderstaande foto op waarbij de beweging van het water uitgestreken wordt.

EF17-40mm @ 17mm | ISO50 | f/16 | 25sec | 0EV

Precies zoals ik het voor ogen had.

Alleen… een foto als dit komt niet zomaar uit de camera rollen. Zoals altijd zijn de contrast verschillen in de volle zon groter dan de camera aan kan en levert de Big Stopper een blauwe foto op.

In het voorgaande artikel  “Overdag fotograferen met lange sluitertijden” bracht ik die kleurverschuiving al ter sprake.  De onderstaande foto is een directe omzetting van een onbewerkt RAW bestand naar JPEG.

Opname met witbalans op daglicht (5200K) en Big Stopper

De kleurverschuiving is heel duidelijk. Heel wat fotografen zetten dit soort foto’s met lange sluitertijden om naar zwartwit maar het kan ook prima gecorrigeerd worden met de software die voor handen is. Uiteraard mag het duidelijk zijn dat fotograferen in RAW bijna een verplichting is.

Eén manier is het volledig corrigeren in een RAW editor of Photoshop. Dit is wat ik tot op heden heb gedaan. Voor de foto in dit voorbeeld heb ik echter de witbalans in de camera op voorhand bijgesteld. Het beste resultaat leverde een kleurtemperatuur van 10.000K op.

Een kleurtemperatuur van 10.000K geeft een redelijke ruwe correctie voor de Big Stopper

Een foto is daarmee natuurlijk nog niet gereed. De witbalans moet nog verder bijgesteld worden om de juiste kleuren te laten zien. Dit kan in een RAW editor maar ook in fotoshop. Behalve deze correctie heb ik een aantal extra bewerkingen op de foto losgelaten want de foto oogt dof en de zonnige dag is er niet in terug te zien. In het onderstaande screenshot zijn alle bewerkingen die ik in Photoshop heb verricht zichtbaar.

Screenshot van de Photoshop bewerkingen (klik voor een groter formaat)

12 Replies to “Werken met de Lee Big Stopper – part 1”

  1. Ik probeer het te begrijpen, maar doe het niet helemaal. Je zegt (bij de eerste foto voorbeelden) dat de instellingen allemaal hetzelfde zijn gebleven op de Sluitertijd na. Die is tgv de bigstopper 10x langzamer geworden. Echter ik zie bij de 1ste foto een EV van +1 en bij de 2e foto een EV van 0. Is de wijziging van de EV een gevolg van de Sluitertijd aanpassing of pas je die toch nog aan bij gebruik van een bigstopper of ND filter? Dit stuk wordt mij maar niet duidelijk.
    Alvast dank voor je antwoord.

    1. Dank je voor je reactie.
      Ik moet toegeven dat de vermelding van de belichtingscorrectie enigszins verwarrend kan zijn. De belichtingscorrectie is namelijk niets meer dan het bewust afwijken van de belichting die de camera zelf zou instellen. In dit geval zou de camera een sluitertijd gekozen hebben van 1/50 sec met de ISO en het diafragma zoals vermeld. Ik heb echter een sluitertijd van 1/100 gekozen, wat 1 stop korter belichten is. Dit is de -1 EV die vermeld staat. Eigenlijk kan die vermelding gewoon weg.
      Op de tweede foto met filter heb ik de belichting gebruikt die de camera aangaf, er is dus geen belichtingscorrectie toegepast.
      Mijn advies is, vergeet de EV-vermelding en kijk alleen naar de sluitertijd. Dat is de enige waarde die er in dit voorbeeld toe doet.
      Hopelijk is het hiermee duidelijker geworden

  2. Wat interessant! Ik heb gisteren voor het eerst gefotografeerd met de big stopper en ik was zwaar teleurgesteld over de kleuren. Mijn vriendin had hetzelfde, waardoor we in elk geval wisten dat het niet aan onze camera of lens lag.
    Bij de nabewerking ontdekte ik gisteravond dat een hoge kleurtemperatuur de kleuren inderdaad verbetert. En toen ik daarop net googelde kwam ik hier terecht en vond ik de bevestiging.
    Ik ga meteen nog even verder kijken op je site, tot zo ver bedankt!
    Groet
    Loes

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)