Côte d’Opale

Dit jaar hebben we de Opaalkust gevonden. Côte d’Opale, zoals het zo mooi in het Frans genoemd wordt. Het ligt vlak onder Calais, waar een scherp oog de krijtrotsen van Engeland aan de horizon kan zien. Maar zo ver hoef je niet te kijken. De “deux caps” zijn de krijtrotsen van Frankrijk, genaamd Cap Gris Nez en Cap Blanc Nez. Ze steken respectievelijk 50 en 135 meter hoog boven de Noordzee uit. De Opaalkust strekt zich uit over 120 kilometer kust, dat bij de grens van België begint. Wij hebben ons beperkt tot het gebied dat bij de twee kapen ligt.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Cap Gris Nez, bij Côte d'Opale
Cap Gris Nez, de “grijze kaap” in de avondschemering (Fujifilm GFX + GF63mm | ISO1600 | f/8 | 1/300)
Het golvende landschap van Opaalkust (Fujifilm GFX + GF120mm | ISO100 | f/8 | t=1/750sec)
Het golvende landschap van Opaalkust (Fujifilm GFX + GF120mm | ISO100 | f/8 | t=1/750sec)
Het Kanaal, waar de veerboten varen en de krijtrotsen van Engeland aan de horizon glinsteren in het licht van de zon. (Fujifilm GFX + GF63mm | ISO400 | f/11 | t=1/900sec)
Het Kanaal, waar de veerboten varen en de krijtrotsen van Engeland aan de horizon glinsteren in het licht van de zon. (Fujifilm GFX + GF63mm | ISO400 | f/11 | t=1/900sec)
Cap Blanc Nez aan de horizon, gezien vanaf Cap Gris Nez (EOS 5D mark IV + EF70-200L II @ 80mm | ISO100 | f/7,1 | t=1/160sec)
De 135 meter hoge Cap Blanc Nez aan de horizon, gezien vanaf Cap Gris Nez (EOS 5D mark IV + EF70-200L II @ 80mm | ISO100 | f/7,1 | t=1/160sec)

Aan de slag bij Côte d’Opale met twee nieuwe camera’s

Tijdens het weekend aan de Opaalkust had ik twee nieuwe camera’s in gebruik; de Fujifilm GFX-50S middenformaat camera, en mijn nieuwe Canon EOS 5D mark IV. Het doel was om ze eens aan de tand te voelen en om te zien of ik één van beiden zou willen hebben.

Het fotograferen met de Fujifilm GFX gaf enige beperking omdat ik geen filters kon gebruiken; ik had geen adapterring om mijn Lee filterhouder erop te plaatsen. Gelukkig levert een schemering weer voldoende mogelijkheden op om gebruik te maken van langere sluitertijden. Er was natuurlijk altijd nog de EOS 5D mark IV, voor de momenten dat ik filters wilde gebruiken, of wanneer ik meer brandpuntsafstand wilde hebben dat wat ik voor de Fujifilm ter beschikking had. Het enige grote probleem waar ik mee worstelde was dit: welke camera zal ik gebruiken?

Côte d'Opale
De restanten van de tweede wereldoorlog (?) voor de kust van Cap Gris Nez (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @ 70mm | ISO200 | f/8 | t=240sec met Haida ND4,5 (15stop grijsfilter))
Côte d'Opale
Meeuwen op de grens van land en water. (EOS 5D mark IV + EF70-200L II @ 140mm | ISO50 | f/22 | t=10sec)
Côte d'Opale
De branding op de Franse kust. (EOS 5D mark IV + Laowa 12mm zero-D | ISO50 | f/11 | t=1 sec)
Côte d'Opale
Het drooggevallen strand van Cap Blanc Nez (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @ 24mm | ISO100 | f/16 | t= 120sec met Lee Big Stopper)

De ontdekkingsreis bij Côte d’Opale

Een nieuwe locatie is altijd weer een ontdekkingsreis. Voorbij elke bocht en achter elke heuvel ligt weer een verrassing te wachten. We hebben voornamelijk de bekende plekken bezocht, de plaatsen waar iedereen naar toe gaat. Het is een begin, want het is zeker de bedoeling dat we vaker zullen gaan.

Een reklame boodschap

De ontdekkingstocht leerde tevens een belangrijk ding: de uitgestrekte stranden die we de eerste dag aantroffen staan bij vloed volledig onder water, zover zelfs dat de golven op de krijtrotsen stuk slaan en de zee een argeloze wandelaar kan insluiten.

Het strand bij Cap Blanc Nez bij eb; een breed strand vol met poelen water. Op de horizon is Cap Gris Nez te zien (Fujifilm GFX + 120mm | ISO100 | f/11 | t=1/180sec)
Het strand bij Cap Blanc Nez bij eb; een breed strand vol met poelen water. Op de horizon is Cap Gris Nez te zien (Fujifilm GFX + GF120mm | ISO100 | f/11 | t=1/180sec)
Het strand bij Cap Blanc Nez bij vloed. Je moet oppassen om niet ingesloten te geraken (Fujfilm GFx + 120mm | ISO100 | f/9 | 1/450 sec)
Het strand bij Cap Blanc Nez bij vloed. Je moet oppassen om niet ingesloten te geraken (Fujfilm GFX + GF120mm | ISO100 | f/9 | 1/450 sec)
Inkomende vloed; het water is onstuitbaar (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @ 24mm | ISO100 | f/16 | t=2 sec met Lee ND0,9 (3 stops grijsfilter))
Inkomende vloed; het water is onstuitbaar (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @ 24mm | ISO100 | f/16 | t=2 sec met Lee ND0,9 (3 stops grijsfilter))
Fort Mahon, bij Ambleteuse tijdens inkomende vloed. (EOS 5D mark IV + EF24-70L II | ISO100 | f/16 | t=5sec met Lee ND0,9 (3 stops grijsfilter))
Fort d’Ambleteuse bij Audresselles tijdens inkomende vloed. (EOS 5D mark IV + EF24-70L II | ISO100 | f/16 | t=5sec met Lee ND0,9 (3 stops grijsfilter))

Een fotogenieke Côte d’Opale

Net als in Nederland leent deze kust zich uitstekend voor het fotograferen van zonsondergangen. Tijdens ons korte verblijf was het verplicht kiezen vanwaar we het einde van de dag zouden bekijken. We zochten onder andere het deel ten Zuiden van Cap Gris Nez op, Pointe du Nid de Corbet, waar we tussen getijdenpoelen door en over rotsen heen over het strand wandelden, om vervolgens boven over de rotsen terug te keren terwijl de zon achter de horizon verdween en het duister over het land neerdaalde.

Côte d'Opale
Langzaam maar zeker nadert de zon de horizon, maar wolken zijn in aantocht (Fujifilm GFX + GF63mm | ISO100 | f/11 | t=1/130sec)
Côte d'Opale
Zonsondergang vanaf Pointe du Nid de Corbet. (EOS 5D mark IV + Laowa 12mm zero-D | ISO100 | f/16 | t=1/160sec)
Vlak voor de zon de horizon raakt, omlijst door de wolken en de wereld (EOS 5D mark IV + EF100-400L II @ 400mm | ISO800 | f/5,6 | t=1/2500sec)
Vlak voor de zon de horizon raakt, omlijst door de wolken en de wereld (EOS 5D mark IV + EF100-400L II @ 400mm | ISO800 | f/5,6 | t=1/2500sec)

Een weekend is altijd te kort

De laatste avond hoopte ik op een weer een fantastische zonsondergang, om die dan vanaf het strand van Cap Blanc Nez te fotograferen. In plaats daarvan werd ik getrakteerd op een regenachtige avond, vol donkere wolken en harde wind die vrij spel had op het nagenoeg verlaten strand. Gelukkig hebben ook deze weersomstandigheden hun charme en uitstraling. Dwalend over het lege strand, vergezeld door de meeuwen die schreeuwend langs de enorme rotswand scheerden, heb ik me op deze laatste avond aan de Opaalkust voorgenomen om hier nog vaak terug te komen.

En zandstorm vlak boven het strand (Canon EOS 5D mark IV + Laowa 12mm zero-D | ISO800 | f/11 | t=1/30sec)
Een zandstorm vlak boven het strand (Canon EOS 5D mark IV + Laowa 12mm zero-D | ISO800 | f/11 | t=1/30sec)
Getijdenpoelen waar het laatste licht van de dag in reflecteert (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @24mm | ISO100 | f/9 | t=1/6 sec)
Getijdenpoelen waar het laatste licht van de dag in reflecteert (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @24mm | ISO100 | f/9 | t=1/6 sec)
Côte d'Opale
Het laatste licht van de dag boven Cap Gris Nez (EOS 5D mark IV + EF24-70L II @ 24mm | ISO50 | f/16 | t=480sec (met Haida ND4,5 (15 stop grijsfilter))

Gebruikte apparatuur

Met dank aan Cameraland.nl voor het beschikbaar stellen van de Fujfilm GFX met objectieven.

Advertentie
adsense
Abonneer
Laat het weten als er
guest

5 Reacties
Nieuwste
Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback
6 jaren geleden

[…] dit jaar (2017) zijn we voor het eerst naar Côte d’ Opale geweest; de Opaalkust. Slechts een weekend lang, met een verblijf in Wissant dat precies tussen de […]

Van den bossche Roland
Van den bossche Roland
7 jaren geleden

Beste Nando
Deze kust valt ook bij mij in de smaak , zeer mooi ! Veel van die beelden zouden ook in zwart wit tot zijn recht komen, maar ik heb een vraag, kan een circulaire polarisatiefilter gebruikt worden in zwart wit in plaats van een grijs filter of lukt dat niet?
grt Roland

Jaap Koole
Jaap Koole
7 jaren geleden

Prachtige blog weer!
Is dit niet een voortreffelijk gebied voor een nieuwe/aanvullende workshop?