Daar aan de kust, de Franse Opaalkust.

Wordt het de Nederlandse wadden? Of gaan we toch (weer) naar de Opaalkust? De keuze viel op de laatstgenoemde.

Wat betreft afstand maakt het niet uit; het is nagenoeg even ver. Wat betreft omgeving is het een totaal andere wereld. Hoge rotsen waar de golven tijdens vloed op stuk slaan, en enorme zand- of rotsstranden bij eb, waar de de stille getuigen van de de tweede wereldoorlog nog overal zichtbaar zijn. Aan de horizon luikt de witte rotswand van het Engelse graafschap Kent en soms maakt je mobiele telefoon verbinding met het Engelse telefoonnetwerk.

Dit is Cote d’Opale, wat onderdeel uitmaakt van Caps et Marais d’Opale Natural Regional Park in het Franse departement Pas de Calais. De Noordelijk gelegen witte kaap, Cap Blanc Nez, en de Zuidelijk gelegen grijze kaap, Cap Gris Nez, domineren dit deel van de kust en ze kijken uit op de witte krijtrotsen van Dover, ongeveer 34 kilometer verder.

Het strand van Cap Gris Nez tijdens eb in de ochtendschemering, met aan de horizon Cap Blanc Nez (70mm | ISO100 | f/11 | t=6sec)
Het strand van Cap Gris Nez tijdens eb in de ochtendschemering, met aan de horizon Cap Blanc Nez (70mm | ISO100 | f/11 | t=6sec)

 

Het verschil tussen eb en vloed bedraagt op deze plek ongeveer negen meter. Hierdoor zijn er tijdens eb bijzonder brede (zand)stranden vol getijdepoelen, stroompjes, stenen, of rotsen en de restanten van de Duitse Atlantikwall. Met vloed komt het water zo hoog dat het tegen de rotsen aanspoelt en je opgesloten kunt worden door het water. Een goede reden om de getijden goed in het oog te houden wanneer je eindeloos langs de waterlijn en onder de tientallen meters hoge krijtrotsen wandelt.

Zo ontdekte ik dat tijdens ons verblijf de fotografisch aantrekkelijkste momenten van de de dag, rond zonsondergang en zonsopkomst, het getij nagenoeg op het laagste niveau bevond. Dat betekende helaas geen dramatische golven over de rotsen in het licht van de opkomende of ondergaande zon.

Fort Mahon met eb, tijdens zonsondergang. Helaas geen wild getij maar een rustige zee aan de horizon. (70mm | ISO100 | f/8 | 1/320sec)
Fort Mahon met eb, tijdens zonsondergang. Helaas geen wild getij maar een rustige zee aan de horizon. (70mm | ISO100 | f/8 | 1/320sec)

 

De foto’s van de woeste golven tijdens het opkomende hoogtij moesten midden op de dag gefotografeerd worden. Bepaald niet met het meest ideale licht, maar als je niets anders ter beschikking hebt zit er niets anders op. Vanuit dat oogpunt bekeken was het bewolkte, grijze weer – maar zeker ook droge weer – ideaal: het leverde geen harde schaduwen op en de contrasten in de lucht leverden de mooie lijnpatronen op bij lange sluitertijden. Maar helaas waren ook de ochtenden en avonden zo grijs – op één dag na. Die dag werden we getrakteerd op een prachtige zonsopkomst en kregen we na afloop een aantrekkelijke zonsondergang.

Meeuwen op het strand van Cap Gris Nez. Dit was de enige kleurrijke zonsopkomst van het weekend (200mm | ISO50 | f/11 | t=25sec met grijsfilter)
Meeuwen op het strand van Cap Gris Nez. Dit was de enige kleurrijke zonsopkomst van het weekend (200mm | ISO50 | f/11 | t=25sec met grijsfilter en grijsverloopfilter)

 

Het begin van een zonnige dag (140mm | ISO100 | f/11 | t=0,4 met grijsfilter)
Het begin van een zonnige dag (140mm | ISO100 | f/11 | t=0,4 met grijsfilter)

 

Het laatste licht van de dag verwarmde nog heel even de krijtrotsen van Cap Blanc Nez en Le Petit Blanc Nez (105mm | ISO100 | f/8 | t=1/25sec)
Het laatste licht van de dag verwarmde nog heel even de krijtrotsen van Cap Blanc Nez en Le Petit Blanc Nez (105mm | ISO100 | f/8 | t=1/25sec)

 

Nog een klein beetje licht aan de horizon op het drooggevallen strand van Cap Blanc Nez (16mm | ISO100 | f/16 | t=1 sec)
Nog een klein beetje licht aan de horizon op het drooggevallen strand van Cap Blanc Nez (16mm | ISO100 | f/16 | t=1 sec)

 

Een eenzame rots op het drooggevallen strand van Cap Blanc Nez (16mm | ISO100 | f/16 | t=25sec | grijsfilter)
Een eenzame rots op het drooggevallen strand van Cap Blanc Nez (16mm | ISO100 | f/16 | t=25sec | grijsfilter)

 

En toch leverde de grijze ochtend die ik de volgende dag op Cap Blanc Nez doorbracht een aantal heel interessante foto’s op. In het blauwgrijze licht van de ochtendschemering vond ik enkele eenvoudige composities die de leegte van het strand (ik was er op dat moment echt helemaal alleen) prachtig benadrukte. Het was oppassen dat ik het strand niet vervuilde met mijn eigen voetstappen. Dit viel niet mee in de duisternis van de ochtend, die het vinden van de mooiste lijnen en patronen tot een ware uitdaging maakte. Pas na zonsopkomst, die achter de wolken verscholen ging, verschenen de eerste wandelaars, strandjutters en joggers. Tegen die tijd was het bijzondere schemerlicht verdwenen en lonkte het ontbijt.

Leegte, met kleibrokken die drooggevallen zijn toen het water zich terug trok (24mm | ISO100 | f/8 | t=20sec | grijsfilter)
Leegte, met kleibrokken die drooggevallen zijn toen het water zich terug trok (24mm | ISO100 | f/8 | t=20sec | grijsfilter en grijsverloopfilter)

 

Cap Blanc Nez in het blauwgrijze licht van de ochtend. Het strand is helemaal leeg; er is geen levende ziel te bekennen (24mm | ISO200 | f/11 | t=6sec | grijsverloopfilter)
Cap Blanc Nez in het blauwgrijze licht van de ochtend. Het strand is helemaal leeg; er is geen levende ziel te bekennen (24mm | ISO200 | f/11 | t=6sec | grijsverloopfilter)

 

Langzaam verschijnt er kleur in de hemel, maar veel is het niet. In de verte is de zee, die sporen in het zand achtergelaten heeft toen het zich terug trok (16mm | ISO100 | f/11 | t=1,6sec | grijsverloopfilter)
Langzaam verschijnt er kleur in de hemel, maar veel is het niet. In de verte is de zee, die sporen in het zand achtergelaten heeft toen het zich terug trok (16mm | ISO100 | f/11 | t=1,6sec | grijsverloopfilter)

 

De laatste avond van het weekend hoopte ik op een kleurrijke zonsondergang. Er waren enkele regenbuien overgetrokken en een waterige zon deed een twijfelachtige poging om door de wolken heen te dringen. Maar terwijl ik over het strand bij Audresselles wandelde werd al snel duidelijk dat de dag zo grijs zou eindigen als deze begonnen was.

Ik besloot de zee op te zoeken, honderd meter en verder van de rotswanden verwijderd, waar ik enkele mosselbanken aantrof die op de restanten van de verdedigingswerken een plek gevonden hadden. Het was een race tegen de klok, om toch nog wat golven te vangen die over de mosselbanken spoelden. Maar elke seconde trok de zee zich verder terug terwijl het lichtniveau steeds verder afnam. Ik stond tot boven de enkels in het water als ik begon met het opstellen van statief en het maken van een compositie, om vervolgens een foto te maken terwijl alleen nog de schoenzool wat nattigheid voelde.

Uiteindelijk besefte ik tijdens het fotograferen dat ik op een plek stond waar het water tijdens vloed bijna negen meter hoger zou staan, iets wat bijzonder is als je erbij stil staat en erover na gaat denken. De foto ik op deze locatie heb gemaakt, op de plek die alleen droog valt als het getij op het laagste niveau is beland, is mijn persoonlijk favoriet van het weekend. Het laat weerom zien dat je er niet van moet weerhouden om op pad te gaan ook al lijken de weersomstandigheden niet optimaal.

Mosselbanken die alleen tijdens de laagste waterstand boven water uit komen. (16mm | ISO100 | f/16 | t= 10sec | grijsverloopfilter)
Mosselbanken die alleen tijdens de laagste waterstand boven water uit komen. Mijn favoriete foto van dit weekend aan de Franse Opaalkust. (16mm | ISO100 | f/16 | t= 10sec | grijsverloopfilter)

 


 

Gebruikte apparatuur

  • Canon EOS 5D mark IV
  • Canon EF 16-35mm f/2,8L III USM
  • Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM
  • Canon EF70-200mm f/2,8L II IS USM
  • Gitzo GT3542LS statief met RRS BH55 balhoofd
  • Lee grijsfilters en grijsverloopfilters
  • Lee Landscape Polariser

 

5 Replies to “Daar aan de kust, de Franse Opaalkust.”

  1. Mooie resultaten , met veel plezier lees ik de verslagen van de reizen die je maakt. Nuttige informatie en tips zijn altijd welkom. Ga zo door.
    Vrgr , Michel Bosman.

Leave a Reply to nandoonline Cancel reply