Afgelopen zaterdag, 7 april, trad Deadcell op in de zaal van Willemeen (Arnhem) samen met de trash metal bands Sexession en PPTA. De foto’s daarvan zijn terug te vinden op mijn concertfoto website: http://concerten.nandoonline.com/index.php?linkset=review&id=351. Een recensie zal eind deze maand verschijnen op Lords of Metal (http://www.lordsofmetal.nl).
Maar waar het nu over gaat is het volgende: tijdens het optreden van Deadcell heb ik wederom een 360° panorama gemaakt.
Hoe kom ik tot dit resultaat?
Normaal is het maken van panorama’s een aandachtige bezigheid. De camera moet perfect horizontaal op statief staan, er moet rekening gehouden worden met het draaipunt om parallax vertekening te voorkomen, belichting is zorgvuldig ingesteld en de overlap van de foto’s is altijd ongeveer 30%.
Tijdens concerten is dit allemaal niet mogelijk. Een panorama maken wordt in die situaties een echte uitdaging. Het statief heb ik niet tot beschikking, laat staan een omgeving zonder beweging of constante lichtomstandigheden. Alles is in beweging en het verschil van lichtintensiteit tussen zaal en podium kan groot zijn.
Voor de bovenstaande panorama heb ik 16 foto’s gemaakt waarvan er 12 zijn gebruikt. Elke foto is in portrait stand met mijn 15mm fisheye gemaakt (f/2,8 en ISO6400). Met behulp van het programma PTgui zijn alle foto’s aan elkaar geplakt, maar mèt de nodige stitchfouten.
Het corrigeren van een panorama dat gemaakt is in dergelijke omstandigheden is een moeilijk en moeizaam proces. Het lukt dan ook niet altijd. Ik ben hierbij toch enigszins afhankelijk van een zaal die goed verlicht wordt door de lampen boven het podium. Afgelopen zaterdag was de situatie dus lang genoeg geschikt wat een mooi overzicht van de band en de zaal heeft opgeleverd.
Er zijn een aantal punten die tot problemen leiden: het bewegen van de mensen, de verlichting, geen rotatie rond het nodal-point en natuurlijk het niet perfect horizontaal houden van de camera. Gelukkig worden een aantal dingen automatisch gecorrigeerd. De beweging van mensen echter niet. Door niet alleen een panorama te genereren, maar ook de losse foto’s is het mogelijk om in een programma zoals Photoshop alle fouten handmatig te corrigeren. Dit doe ik via layers en maskers, gelijk aan de manier hoe ik ook foto’s met meerdere belichtingen corrigeer.
De keuze voor zwartwit komt door zowel het eentonige rode licht tijdens het optreden als de hoge ISO waarde. De keuze van zwartwit heeft bij panorama’s nog een extra voordeel: wisselingen van lichtkleuren die optreden tijdens het ‘rondom fotograferen’ worden niet zichtbaar. Dit laatste was in dit geval niet van toepassing.
Panorama’s tijdens concerten is een echte uitdaging. Het geeft een bijzondere draai aan concertfotografie. Veel foto’s in dit formaat heb ik nog niet, maar elke geslaagde concert-panorama is een soort overwinning.
Meer concert panorama’s staan op mijn flick-r pagina: http://www.flickr.com/photos/nandoonline/sets/72157629779498177/