Vrijwel alle fotosessies die ik de afgelopen jaren van mensen heb gedaan zijn gemaakt met een reportage flitser op de camera, of los van de camera. Dat werkt uitstekend, mits je de grenzen van je flitsers kent. Reportage flitsers zijn namelijk niet zo krachtig als de echte studioverlichting. Daarvoor in de plaats heb je wel een portable systeem. Het makkelijk mee te nemen, snel op te zetten en flexibel in gebruik. Tot ik de gelegenheid kreeg om voor Cameraland.nl de Profoto B2 250 Air TTL flitser te reviewen. Daarvoor had ik een fotosessie met model no11.
Geschatte leestijd: 5 minuten
De Profoto B2 250 Air TTL is flitser die (deels) draadloos is, lichtgewicht en bovendien vele malen krachtiger dan de reportageflitsers die ik normaal gebruik. Het mooiste van alles; inclusief modellicht, TTL en echte high speed sync. Het testen van die laatste twee opties kan dan het beste in het zonlicht met een model. Voor deze fotosessie was het mooie model no11 bereidt om een uurtje te poseren.
Fotograferen met een kleine scherptediepte
Het idee was simpel. Fotograferen met een flinterdunne scherptediepte, zonder dat de omgeving sterk overbelicht raakt. Zo kan ik de achtergrond mooi belichten, om vervolgens de flitser te gebruiken om het model te verlichten. Hoe groot dat effect van een flitser in deze situatie is kan het beste gezien worden wanneer een foto met en zonder flits naast elkaar bekeken wordt.
Het gebruik van een hele kleine scherptediepte levert in het daglicht een hele snelle sluitertijd op. Soms moest de sluitertijd sneller dan wat de camera aan kon (1/8000 sec) wat dan toch een beetje overbelichting van de lucht opleverde. Het spel van omgevingslicht en flitslicht is een uitdaging, het is een spel om een mooie balans te vinden.
Meer over de Profoto B2 is te vinden in het artikel
Review van de Profoto B2 To-Go-kit
Fotosessie met model no11 en de Profoto B2
Fotograferen met een flitser van dit kaliber is heel anders dan met een reportageflitser. Het geeft veel meer speelruimte door de hoeveelheid licht die deze flitser kan leveren. Het is wel een gevecht met het felle zonlicht, wat neerkomt op hard werken op vol vermogen. Maar daar is de flitser nu eenmaal voor ontworpen. In het uurtje buiten in het zonnetje fotograferen tijdens deze fotosessie met model no11 ben ik verslaafd geraakt aan deze Profoto B2 flitser. Hoewel in deze situatie nog een klein beetje krachtiger mooi meegenomen zou zijn.
De volledige set foto’s van model no11 is te vinden op mijn plekje op de Flickr-r fotocommunity
Gebruikte apparatuur
- Canon EOS 5D mark 3
- EF 35mm f/1,4L II
- EF 85mm f/1,2L II
- Profoto B2 250 Air TTL to-go-kit
- Profoto Air Remote TTL-C
- 2″ OCF Octabox
Met dank aan cameraland.nl voor het beschikbaar stellen voor de Profoto B2 250 Air TTL to-go-kit met accessoires
Ben je op zoek naar fotografie apparatuur? Overweeg dan om de aanschaf via mijn site bij Cameraland.nl te doen. Ik krijg daarvoor een kleine commissie waarmee ik mijn website kan bekostigen.
http://www.cameraland.nl
Overweeg je om filters te kopen, kies dan bij voorkeur voor het merk Haida. Je kunt deze filters via deze website verkrijgen in mijn webwinkel. De filters worden geleverd via de importeur Omnifoto.nl
Ga direct naar de webwinkel voor Haida filters
Mooi gedaan Nando. Waar ik mee worstel en jij kennelijk niet niet is een slagschaduw achter het model die bij mij zou ontstaan op het trottoir van het perron. Mag ik weten hoe jij dit voorkomt?
Dank je voor de reactie, Bas.
Het ontbreken van slagschaduw is eenvoudig: het is in de volle zon gefotografeerd. Je ziet de schaduw die het zonlicht werpt. Dit zou feitelijk een silhouet zijn, als ik niet geflitst had. De flits is dus gebruikt om het silhouet te verlichten. De flits is voldoende voor Yizhen, maar niet fel genoeg om schaduwen te werpen.
Mooie reportage, mooi uitgelicht. Top!
Dank je wel 🙂