Review van de Canon EOS R

Voor Canon is 2018 het jaar van de eerste mirrorless full frame camera: de EOS R. Ik heb de camera via Cameraland.nl vanaf november uitgebreid mogen gebruiken om een beeld te vormen van deze nieuwe, moderne spiegelloze camera. Hoewel Canon voor een heel nieuwe lensvatting heeft gekozen, en een start heeft gemaakt met een nieuwe lijn objectieven met de aanduiding RF, heb ik via een adapter mijn eigen selectie EF objectieven gebruikt. Het idee is, dat dit de situatie is waarin veel Canon fotografen zitten wanneer ze voor de Canon EOS R als nieuwe of tweede camera kiezen.

Indien je al objectieven hebt blijf je die natuurlijk op de EOS R gebruiken.  En dat gaat heel goed met een van de drie verloopringen. Zo heb ik de EOS R de afgelopen maanden getest.

Het eerste wat aan de Canon EOS R opvalt is het formaat van de camera. De body is niet zo heel erg klein en ligt daardoor als gegoten in de hand. Daarbij is de elektronische zoeker heel erg goed, bijna zo goed als de Leica SL die ik onlangs heb mogen testen. Hierdoor geeft het fotograferen met de EOS R heel vertrouwd spiegelreflex gevoel wat ik heel positief vind.

Dan is er natuurlijk de veel besproken touch-bar; een kleine ‘balk’ die aanraak gevoelig is waar naar wens een functie aan toegekend kan worden. De techniek achter dit bedieningselement op de camera is prachtig, en in theorie geeft de touch-bar krachtige en flexibele instelmogelijkheden. De praktijk is echter heel anders waardoor deze prominente touch-bar voor mij een groot minpunt van de camera is geworden.

Lees de uitgebreide review op https://www.cameraland.nl/blog/canon-eos-r-review

Tijdens de bruiloft van Anke en Marco heb ik onder andere de EOS R gebruikt. Het klapscherm maakt het makkelijk om vanuit ongewone posities te fotograferen, maar de kans is groot dat de touch-bar onbedoeld wordt aangeraakt en dus bediend
Tijdens de bruiloft van Anke en Marco heb ik onder andere de EOS R gebruikt. Het klapscherm maakt het makkelijk om vanuit ongewone posities te fotograferen, maar de kans is groot dat de touch-bar onbedoeld wordt aangeraakt en dus bediend. (EOS R + EF35L | ISO100 | f/4 | 1/200)

Neem een kijkje in de uitgebreide review op cameraland.nl om meer over het fotograferen met de EOS R te lezen. Ik ben daar dieper op de bediening in gegaan, en de voor- en nadelen heb ik overzichtelijk opgesomd die zeker een punt van aandacht verdienen wanneer je overweegt om voor een EOS R te kiezen.

One Reply to “Review van de Canon EOS R”

Een (korte) reactie over wat je ervan vindt wordt op prijs gesteld :)