De strobist fotosessie met Puck was heel geslaagd. Het experimenteren met een losse flitser in een softbox, aangestuurd via het draadloze systeem van Canon leverde enkele mooie resultaten op. Er komt echter meer dan alleen techniek bij kijken. Tijdens de strobist fotosessie met Iris laat ik meer over achtergrond en lichtopstelling zien.
Geschatte leestijd: 6 minuten
Een goed werkende setup is niet bepalend voor een goed resultaat. Het is slechts een middel om het resultaat te behalen. Dit betekent dat het goed instellen van de belichting, het licht en de aansturing van het model bepalend is voor de uitstraling van de foto.
Het is wel heel erg prettig dat je op de apparatuur kunt vertrouwen. De combinatie van de Canon Speedlite 600EX-RT flitser en de Speedlite ST-3E-RT trigger werkt vlekkeloos, dus daar heb ik geen zorgen over gehad. Het komt dan nog neer op hoe ik omga met al die andere belangrijke(re) zaken.
Twee van die zaken wil ik nu aan bod laten komen: de locatie (achtergrond) en het opstellen van het licht. Niet alleen om dit te delen met alle andere geïnteresseerden, maar ook voor mijzelf als leerproces. We hebben Iris bereid gevonden om als model te staan.
Foto’s op geschikte locaties
De strobist fotosessie van Iris was zonder vooropgezet plan. Gewoon naar een paar locaties voor wat portretfoto’s. De achtergrond voor dit soort foto’s is heel erg belangrijk. Een paar stappen naar links of naar rechts kan al heel veel uitmaken.
Een achtergrond moet rustig zijn, geen afleiding veroorzaken. Dit betekent dat een fotosessie op een hele mooie locatie erg aantrekkelijk is, maar dat de achtergrond al snel de aandacht kan opeisen. De onderstaande foto van Iris tussen de takken van treurwilg is laat goed zien wat ik daarmee bedoel.
De hangende takken met bladeren hangen als een gordijn om de stam van de boom. Als je goed kijkt zie je delen van het gebouw op de achtergrond tussen de takken door. Hoewel dat het niet ècht opvallend aanwezig is trekt het onbewust wel de aandacht. Het valt teveel buiten de toon van de groene bladeren. Het wordt rommelig.
Door een stapje naar links te gaan en meer door de bladeren heen te fotograferen krijgt de foto een veel rustigere achtergrond. Het gebouw is verdwenen en de foto krijgt een evenwichtige maar vooral rustigere uitstraling.
Om een idee van de locatie te krijgen is Hetwie zo vriendelijk geweest om een foto te maken terwijl ik aan het fotograferen was. Het gebouw op de achtergrond, dat op mijn eerste foto door de takken een schijnt, is nu goed te zien. Uiteindelijk heb ik plaats gewisseld met de softbox om het gebouw buiten beeld te brengen en is Iris iets verder tussen de takken geplaatst. Het licht komt van de andere kant en werpt nu een mooie schaduw.
Op de fietsbrug
De tweede overzichtsfoto die Hetwie heeft gemaakt is van de strobist fotosessie van Iris op de fietsbrug in de buurt. Het repeterende patroon van de brugleuning geeft altijd een leuk effect in foto’s. Ik heb in dit geval tegen de zon in gefotografeerd, zodat het zonlicht mooi door de haren heen speelt. De flits voorkomt dat Iris als silhouet in de foto verschijnt. De flitser is het hoofdlicht, maar doordat ik het licht van de zijkant laat komen blijft er diepte in de foto.
Ik heb er bewust voor gezorgd dat er geen zon of lucht in de foto te zien is. Dit leidt niet alleen af, het veroorzaakt al snel overbelichte delen in de foto en dat wilde ik niet. Dat een achtergrond wel degelijk belangrijk is wordt duidelijk in de volgende foto. Mijn aandacht werd getrokken door de vormen van de fietsbrug, met name de pijlers die hoog boven het dek uitstaken. De consequentie was dat een groot deel van die heldere lucht in beeld zou komen. Om te voorkomen dat deze lucht overbelicht op de foto kwam moest ik de belichting op die lucht afstemmen. De flits is gebruikt om Iris op een correcte manier te belichten.
Het zonlicht weg flitsen
Ik heb eerst de belichting van de lucht gemeten. Om alles wat dramatischer te maken heb ik bovendien 1 1/3 stop onderbelicht. Vervolgens heb ik het diafragma zo ver dichtgedraaid tot mijn sluitertijd gelijk was aan de maximale flits synchronisatie tijd. Dit leverde diafragma f/11 op.
Op dat moment was het een kwestie van de flitser op de juiste kracht en afstand zetten tot Iris goed belicht was. Gelukkig gaf mijn Speedlite 600EX-RT voldoende licht op volle kracht om het (gesluierde) zonlicht te overstralen.
De kleine diafragma opening levert bovendien een grote scherptediepte op. Voor portretten kan dat storend zijn, maar omdat alles behalve Iris in silhouet is leidt de achtergrond niet af.. In dit specifieke geval had ik ook met een 0,9ND filter kunnen werken om zodoende mijn diafragma van f/11 op f/4 te krijgen (3 stops). Dit levert een kleinere scherptediepte op waardoor de achtergrond onscherp wordt. Ik vind de grote scherptediepte in deze foto heel geslaagd. De manier hoe de pijler van de brug een mooi scherp, natuurlijk kader vormt spreekt me erg aan.
In feite beschrijf ik hier een werkwijze die het beste te volgen is bij een strobist fotosessie zoals deze met Iris: eerst het bestaande licht meten en daarop de belichting instellen. Vervolgens gebruik maken van de flitser met (of zonder) softbox om nèt daar het accentje licht te leggen waar je het graag wil hebben.
De foto’s van Iris zijn te bekijken op mijn flick-r pagina:
http://www.flickr.com/photos/nandoonline/
[…] plek die me geschikt leek (ik moest snel iets verzinnen) was de plaats waar ik eerder al eens een fotosessie met Iris heb gehouden. Makkelijk bereikbaar en niet te ver lopen. Bovendien geven de straatlantaarns nog een […]