Na een dagje uit stonden we vlak bij het Limburgse Broekhuizen aan de Maas. De zon was hard op weg naar de horizon. Het beloofde een mooie zonsondergang te worden, met een mooie wolkenlucht. In dit blogbericht vertel ik over the making of een HDR foto van een zonsondergang. Het levert direct een oplossing voor lastige flares.
Geschatte leestijd: 6 minuten
De dynamisch bereik in deze omstandigheid is zo groot dat dit allemaal niet in één enkele foto gevangen kan worden. Daarom heb ik drie foto’s gemaakt met verschillende belichtingstijden; een belichtingstrapje. In dit bericht wil ik je meenemen in the making of van deze HDR foto. Dit is het uiteindelijk resultaat.
Ik heb natuurlijk gebruik gemaakt van een statief om de camera tussen de verschillende foto’s niet te bewegen. Dan zou je rustig te tijd hebben om de benodigde foto’s te maken. Maar hoe langer je bezig bent, hoe verder de zon zich door de hemel bewogen heeft. Bovendien verandert het licht in deze tijd van de dag met de seconde. Daarom is het belangrijk om redelijk snel te werken en alle instellingen die je wilt gebruiken eerst te bedenken.
-
Boek Perfect Belichten€39,99 incl. btw
Het maken van de benodigde foto’s
De camera die ik gebruikt heb is een Canon EOS 5D met EF 24-70mm f/2,8L objectief. De gebruikte brandpuntafstand bedraagt 28mm. Dit gekozen brandpunt is bepaald door de uitsnede die ik ter plekke gemaakt heb, en niet bewust op die stand gezet.
Als basis is een belichtingstijd genomen die ergens in het midden ligt, met een ISO waarde die met ISO 100 zo laag mogelijk gehouden is. Het diafragma is f/11 om een zo groot mogelijke scherptediepte te krijgen. De witbalans ingesteld op daglicht (5200K). Al deze instellingen zijn bij alle opnames hetzelfde gehouden.
De derde foto met een verhaal
En dan de derde en laatste foto. Zoals te zien is heb ik de belichting ingesteld voor de voorgrond. Maar tegelijkertijd heb ik mijn hand, of beter gezegd mijn vinger voor de camera gehouden. Hiermee heb ik de verschrikkelijk felle zon afgeschermd waardoor de kans op flares sterk verminderd wordt.
Flares treden snel op met de zon als felle lichtbron in beeld. Hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de kans op die vervelende reflecties in de foto. Ik probeer met de compositie zoveel mogelijk rekening te houden met het voorkomen van flares. Dit kan echter niet altijd voorkomen worden. Een vinger kan heel wat gemak met zich meebrengen. Helaas is het geen wondermiddel. In de lucht zijn toch nog flares te zien. Die moeten straks verwijderd worden.
Zie meer over het gebruik van een vinger in een foto
in het blogbericht Flares voorkomen
The making of een HDR foto
Nu komt de echte the making of een HDR foto. De foto’s moeten namelijk tot één enkele foto samengevoegd worden. Dit kan met HDR software, maar ook via lagen en maskers in Photoshop.
Met maskers is het mogelijk om delen die je niet wil zien te maskeren. Op die manier gebruik ik uit alle drie de foto’s alleen de delen die ik nodig heb. In het masker zijn alle delen die zwart zijn niet te zien. Alles wat wit in het masker is, is zichtbaar. In het onderstaande screenshot is het lagenpallet uit Photoshop te zien.
Een korte beschrijving
De -1 EV foto heb ik als basis gehouden. Elke andere foto ligt daar als laag bovenop en is voorzien van een masker. Behalve zwart en wit (onzichtbaar en zichtbaar) kan een masker ook grijstinten bevatten. Daarmee is het mogelijk om een laag deels transparant te maken. Hoe grijzer, hoe minder van die laag zichtbaar zal zijn.
De eerste en tweede laag is voor de voorgrond gebruikt. De derde laag is uitsluitend voor de lucht.
Een foto is dan nog niet klaar. Met een licht S-curve heb ik het contrast in de foto verhoogd. Sommige delen worden daarbij te donker zoals de akker aan de linkerkant.
Door met een zwart penseel in het masker van de s-curve te kleuren kan ik ervoor zorgen dat die delen niet beïnvloed worden door die s-curve.
Vervolgens heb ik delen van de lucht nog iets donkerder gemaakt, behalve in de hoeken.
Een kopie van het gehele lagenpakket heb ik als extra laag er bovenop gelegd. Deze kan ik mooi gebruiken om de flares en stofjes weg te werken.
Als laatste bewerking heb ik een nieuw kopie van het gehele lagenpakket als extra laag erop gelegd. Daar is het filter Unsharp Mask op losgelaten. Door de blending van die layer op luminosity te zetten wordt het filter subtieler toegepast en heb ik de optie de dekking aan te passen, of zelfs delen uit te sluiten door ze te maskeren (met het masker).
Lees alles over lagen en masker
in mijn blogbericht Werken met lagen en maskers in Photoshop
Tot slot
Met alle bewerkingen is the making of een HDR foto. Hiermee heb ik het grote dynamische bereik van het moment in één foto kunnen vangen. En jawel: dit is een echte HDR (High Dynamic Range) opname, alleen niet met de typische HDR software. De methode die hier is beschreven gebruik ik voor alle foto’s die bestaan uit opnamen met meerdere belichtingen.
[…] Deze manier van bewerking is eerder al eens aan bod gekomen in een blog bericht over een HDR opname van een ondergaande zon: The making of… een HDR foto van een zonsondergang […]
[…] ongewenste lichtvlekken in beeld brengen. Soms is het handig om meerdere opnamen te maken, waarbij je de hand kunt gebruiken om de zon af te schermen. Dat voorkomt flare, maar het vergt wel meer nabewerking in het samenvoegen van de foto’s. […]
Mooie uitleg Nando. Twee vragen nog. De onderste laag zwart (background) snap ik niet helemaal. Wat heeft die laag voor functie in het geheel? Een tweede vraag gaat over het resultaat dat je met deze – vind ik – vrij intensieve bewerking krijgt. Is die heel anders dan het resultaat dat je uit bijvoorbeeld het programma Photomatix krijgt? Overigens is mijn vermoeden dat je met het clippen van aanpassingslayers iets sneller je doel kunt bereiken, omdat je daarmee bewerkingen als curves tot een specifieke laag kunt beperken. Bij de wijze waarop jij dit doet in het voorbeeld hebben de aanpassingslagen… Lees verder »
Photomatrix heb ik nog nooit gebruikt. Volgens mij is het een heel ander resultaat omdat het daar om 32bit HDR opnames gaat met tonemapping. En dat laatste wil ik niet gebruiken omdat ik niet van dat soort bewerkingen hou.
Wat betreft deze bewerking: het kan natuurlijk ook op andere manieren zoals je aangeeft. Deze werkt snel en makkelijk – voor mij. Die background layer is illustratief en nergens voor nodig (ik had deze beter niet kunnen gebruiken)
Hoi Nando, met Photomatix kun je tegenwoordig ook blenden toepassen. Dat kan ook zonder tonemapping, als je daarvoor kiest. Ik zal ook eens gaan experimenteren 🙂
Tja, er zijn natuurlijk meerdere programma’s die je kunt gebruiken. Het heeft geen zin om andere te gaan uitproberen als je al iets naar tevredenheid gebruikt.
Ik heb Photomatrix gedownload om het eens te proberen. De kans dat ik overga naar dit programma is echter klein aangezien ik dan helemaal van voren af aan moet gaan leren hoe het werkt.
wat een geweldige uitleg. Maar dat van die vinger snap ik niet helemaal, als je die later toch wegwerkt onder een zwart masker ( de hele lucht) Wat heeft dat dan voor nut?
Die vinger is om te voorkomen dat er flares ontstaan. Niet in de lucht, maar de flares in de voorgrond worden voorkomen (of kunnen voorkomen worden).
Oke, ik fotografeer nog niet zo lang, en wist niet dat flares ook tot in de voorgrond konden komen. Ik vond het heel leuk om te zien, hoe je het heb opgebouwd! Bedankt voor je antwoord
Hoi Nando
Heel mooi en duidelijk uitgelegd. Ga zeker ook een keer met deze techniek aan de gang.
Ha Nando,
Heel erg leuk dat je de moeite neemt om al jouw stappen uit te leggen! Ik oefen er mee, toch blijven jouw foto’s van een ander niveau 😉
groet,
Barend
Hee Nando, hoe leg jij alle foto’s als lagen op elkaar? Laad je ze dan als stack?
Nee hoor. Gewoon 3 foto’s openen in PS en dan twee van de drie foto als laag naar de derde foto kopiëren.
Oke.. snappum! Thanx!